/

Information för företag som är godkända som utförare av hemtjänst

Utföraren ska ha kunskap om vård- och omsorgsnämndens mål och kvalitetskrav för verksamheten. Utföraren ska också följa de lagar, förordningar, föreskrifter och allmänna råd som finns inom området.

 

Utföraren ansvarar för att uppdraget utförs i enlighet med tillämplig lagstiftning som Socialtjänstlag och sekretesslagstiftning samt hälso- och sjukvårdslagen.

Utföraren och dess personal ska vara väl förtrogen med följande lokala styrdokument samt se till att verksamheten beaktar och arbetar i enlighet med dem

Senaste nytt för utförare av hemtjänst

  • 2019-01-17 Rutinen Kommunikation mellan natt- och larmpatrull och utförare av hemtjänst omvårdnad är uppdaterad 2019-01-15. Ruitinen finns här nedan under Riktlinjer och rutiner Övrigt.

Här hittar du information om ansvarsförbindelse gällande IT, kontaktuppgifter för support samt hur du anmäler/avslutar användare.

IT-support

Alla felanmälningar ska anmälas via HelpDesk. Du kan göra felanmälan via mejl eller telefon.

Mejl: 6900@katrineholm.se
Ärendena hanteras kontorsdagar mellan klockan 8-17.

Telefon: 0150-569 00
Kontorsdagar mellan klockan 8-17. Övrig tid finns beredskap för akuta ärenden.

  • Anmäla ny användare och rättigheter till verksamhetssystem för användare
  • Ansvarsförbindelse
  • Rutiner för lösenord till kommunens nätverk
    E-tjänster är under uppbyggnad (2019-01-09)

Utföraren ska ha ett kvalitetssystem som innebär att kvalitetssäkring, kvalitetsledning, kvalitetskontroll och kvalitetsutveckling sker. Socialstyrelsen reglerar service- och omvårdnadsinsatser i sina föreskrifter. 

Socialstyrelsens föreskrifter

Eftersom föreskrifter och allmänna råd ändras behöver kommuner och enskilda verksamheter kontrollera att det inte skett förändringar löpande. Aktuella föreskrifter och allmänna råd finns på Socialstyrelsens webbplatslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Dokumentation ska ske enligt Socialtjänstlagen (SoL), både under handläggning och under verkställighet. Dokumentationen ska ge en bild av hur den enskilde erhåller det stöd och hjälp som beviljats samt hur den enskilde klarar sin vardag.

Här hittar du rutiner och instruktioner för hur du ska dokumentera planering, genomförande och uppföljning av insatser.

För de utförare som enbart utför serviceinsatser finns särskild blankett för genomförandeplan samt Vägledning för externa serviceföretag som dokumenterar manuellt.

Rutiner och instruktioner

Filer tillgängliga för nedladdning
Ikon som illustrerar filtyp Filnamn Filstorlek Datum fil laddades upp
1. Dokumentation för personal inom VOF 170927.pdf 1 MB 2018-12-19 12.04
2. Instruktion Så här fyller du i genomförandeplanen - ÄBIC VOF 150427.pdf 177.2 kB 2018-12-19 12.04
3. Instruktion Så här fyller du i genomförandeplan funktionshinderområdet VOF 150602.pdf 246.6 kB 2018-12-19 12.04
4. Genomförandeplan för utförare av enbart serviceinsatser VOF 1800605.pdf 124.7 kB 2018-12-19 12.04
5 Vägledning social dokumentation för serviceföretag.pdf 48.6 kB 2018-12-19 12.04

Kontakt

Kontaktperson vid ansökan om att bli utförare av hemtjänst

Controller Marie Myrbeck

Telefon: 0150-578 21