/
/

Förebygga fallolyckor

Råd och tips om hur du kan förhindra fallolyckor i vardagen.

Fallprevention

Visste du att balansövningar är ett enkelt sätt att förändra livet? Här hittar du flera övningar som du kan göra sittande eller stående. Gör dem ofta och visa och berätta för andra om övningarna. Kanske ni kan träna på varsitt håll men peppa varandra genom telefonsamtal? Genom att berätta för någon annan att du tränar din balans kan ni inspirera varandra.

Övningar som stärker kroppen

Se vår film och prova på att göra någon eller några av övningarna vi visar i filmen. [Syntolkning: I filmen visar vi olika övningar du kan göra sittande eller stående. En del balansövningar gör du med hjälp av en stol eller en bänk eller en handduk. Vi berättar också olika fakta kring fallolyckor.]

Att förebygga fallolyckor bland äldre

I filmen som Socialstyrelsen tagit fram, finns bra tips på övningar. [Syntolkning: I filmen berättar flera utredare från Socialstyrelsen och andra experter om risken med fallolyckor och varför det är viktigt att äta rätt och röra på sig. Filmen avslutas med några tips på vad du kan göra i vardagen för att må bättre].

Balans- och träningsprogram för att förhindra fallolyckor

Socialstyrelsen har ytterligare en film med bra övningar som stärker kroppen. [Syntolkning: Här får du se och höra vilka övningar du kan göra för att stärka olika delar av kroppen. Hur många repititioner du ska göra vid varje övning och vilka övningar du kan göra sittandes eller stående.]

Så tar jag mig upp om jag faller

Socialstyrelsen visar här hur du tar dig upp om du har ramlat. [Syntolkning:I filmen får du tips på vad du ska göra om du ramlar omkull och hur du tar dig upp från golvet]. 

Minska risken att falla

Varje år faller närmare 70 000 personer så illa att de behöver läggas in på sjukhus för vård. Av dem avlider 1000 personer. Mer än hälften av de som faller är 65 år eller äldre. Med förebyggande insatser kan många fallolyckor förhindras.

Här finns material med tips och råd för vad du kan göra själv för att minska risken att falla. Det handlar om att äta näringsriktigt, träna balans och styrka och att ha kunskap om sina mediciner.

Ät hälsosamt

Hälsosamma matvanor hjälper dig att må bra genom hela livet. Med åldern förändras både kroppen och vardagen. För dig som är äldre kan det till exempel innebära att aptiten minskar. Då kan du behöva äta lite annorlunda för att behålla styrka och hälsa.