/
/

Förebygga fallolyckor

Råd och tips om hur du kan förhindra fallolyckor i vardagen.

Fallpreventionsveckan 2020

Visste du att 100 trappsteg per dag eller andra balansövningar är ett enkelt sätt att förändra livet? Följ med oss på vår fallpreventionsvecka och få bättre balans du med!
Den här veckan ser annorlunda ut i år jämfört med tidigare år. På grund av rådande pandemi och läge i världen så har vi en digital vecka samt ett par träffar på anhörigcentralen. Flera av de övningar vi tipsar om kan du göra sittande eller stående. Allt material för veckan hittar du på den här sidan.

Du kan välja att se en film, läsa om hur du förebygger fallolyckor eller göra några övningar. Du bestämmer själv när du vill göra varje aktivitet. För att förenkla har vi tagit fram ett förslag till dig, med lite fallprevention varje dag!

Måndag

Träffpunkt anhörig - fallprevention

Delta i Träffpunkt anhörig med fokus på fallprevention. För dig som hjälper och eller stödjer någon i din närhet.

Tid: Klockan 13.30-15.30
Plats: Anhörigcentralen, Drottninggatan 21i Katrineholm.
Bra att veta: Max 10 personer, föranmälan krävs. Du anmäler dig genom att ringa till oss på 0150-578 60.

Tips att göra hemma

Se vår film "förebygg fallolyckor" och prova på att göra någon eller några av övningarna vi visar i filmen. [Syntolkning: I filmen visar vi olika övningar du kan göra sittande eller stående. En del balansövningar gör du med hjälp av en stol eller en bänk eller en handduk. Vi berättar också olika fakta kring fallolyckor.]

Tisdag

Tips att göra hemma

Se filmen "att förebygga fallolyckor bland äldre" som Socialstyrelsen tagit fram, prova på att göra någon eller några av övningarna som visas i filmen. [Syntolkning: I filmen berättar flera utredare från Socialstyrelsen och andra experter om risken med fallolyckor och varför det är viktigt att äta rätt och röra på sig. Filmen avslutas med några tips på vad du kan göra i vardagen för att må bättre].

Onsdag

Onsdagsträff - tema nutrition - mat och hälsa för att förebygga fall.

Anordans av kommunens fritidsverksamhet för äldre.

Tid: Klockan 14-16
Plats: Anhörigcentralen, Drottninggatan 21i Katrineholm.
Bra att veta: Max 10 personer, föranmälan krävs. Du anmäler dig genom att ringa till oss på 0150-578 60.

Tips att göra hemma

Läs foldern "tips för att förhindra fallolyckor"länk till annan webbplats från Socialstyrelsen. Se filmen "balans- och träningsprogram för att förhindra fallolyckor" Prova några av övningarna. [Syntolkning: Här får du se och höra vilka övningar du kan göra för att stärka olika delar av kroppen. Hur många repititioner du ska göra vid varje övning och vilka övningar du kan göra sittandes eller stående.]

Torsdag

Tips att göra hemma

Gör någon av övningarna du provat på tidigare under veckan en gång till. Det är viktigt att du gör dem då och då för att bli bättre på balans och styrka. Se filmen "så tar jag mig upp om jag faller" som Socialstyrelsen gjort. Berätta för någon du känner om filmen och sprid tipset vidare. [Syntolkning:I filmen får du tips på vad du ska göra om du ramlar omkull och hur du tar dig upp från golvet]. 

Fredag

Tips att göra hemma

Vilka är dina favoritövningar från veckan? Gör dem igen och visa och berätta för någon om övningarna. Kanske ni kan träna på varsitt håll men peppa varandra genom telefonsamtal? Genom att berätta för någon annan att du tränar din balans kan ni inspirera varandra.

Minska risken att falla

Varje år faller närmare 70 000 personer så illa att de behöver läggas in på sjukhus för vård. Av dem avlider 1000 personer. Mer än hälften av de som faller är 65 år eller äldre. Med förebyggande insatser kan många fallolyckor förhindras.

Här finns material med tips och råd för vad du kan göra själv för att minska risken att falla. Det handlar om att äta näringsriktigt, träna balans och styrka och att ha kunskap om sina mediciner.

Ät hälsosamt

Hälsosamma matvanor hjälper dig att må bra genom hela livet. Med åldern förändras både kroppen och vardagen. För dig som är äldre kan det till exempel innebära att aptiten minskar. Då kan du behöva äta lite annorlunda för att behålla styrka och hälsa.