VISUELL IDENTITET

HUR PLATSVARUMÄRKET SER UT

 

Katrineholms nya identitet är inspirerad av platsen och ska fungera som ett verktyg för att arbeta med och lyfta Katrineholm.

Den bärande idén som arbetades fram var att arbeta efter hur en penna utforskar ett papper. En idé som både skapar oändliga möjligheter, men också ett starkt och tydligt avtryck. Vilket senare fick bilda både mönster, grafiska element och bli del av en logotyp.

Den visuella identiteten Pdf, 1.5 MB.

LOGOTYP

Logotypen är en kombination av ett typsnitt där några utav bokstäverna bytts ut. Istället har digitalt handritade former adderats. Former som även används i det mönster som är framtaget.

FÄRGER

Ett av våra profilområden, det vill säga en av de saker som gör oss unika är, våra kraftfulla rörelser. En av dessa är Fogelstad Kvinnliga Medborgarskola. En plats vi också beskriver som en av kvinnorörelsens ursprungsplatser. Den skarpa blå färgen, den finns att hitta på en av rörelsens första broscher.

Den andra primärfärgen har inspirerats av slott och herresäten men också de gula rapsfälten. Som komplement till dessa finns tre färger: natthimmel, syren och jordgrön.

Beroende på insats, bilder eller målgrupp så kan olika färgkombinationer väljas. Några bidrar till en ljusare mer organisk känsla, andra till ett mer urbant uttryck. Vi använder inte alla på en gång och aldrig fogelstadblå och rapsgul tillsammans.

MÖNSTER

Mönstret kommer från pennan som utforskar pappret. En linje som flödar in men också försvinner ut igen. Det är enkelt i sin uppbyggnad och ska kunna anpassas efter produkten, omgivningen eller liknande.

FOTO

Vi använder bilder som utforskar. En vandringsled som försvinner ur bild. Perspektiv som utgår från objektet. Allt behöver inte avslöjas genom bilden.

Vi kommer under våren att ta fram bilder som du kommer att få tillgång till. De kommer att finnas för nedladdning på denna sida.

Tre fotografier där vi ger exempel på hur olika fotovinklar kan se ut

ANVÄND GÄRNA MATERIALET

Den visuella identiteten tillhör platsen och alla som vill får använda materialet. Så fort vi sammanställt allt material så kommer du att kunna ladda ner det här. För nu, hör av dig till processledaren så skickar vi det du behöver.

För nu kan du börja tänka på platsvarumärket. Vad gör du för att lyfta platsen? Kan du fånga upp några ord eller inriktningar som kan forma din nästa aktivitet? Läs mer under platsvarumärket.

Tre alternativ för affischer visas

MALLAR OCH MATERIAL

Mer än bara logotyper och mönster så kommer vi även att ta fram mallar så att du enkelt ska kunna använda den visuella identiteten. Vi ska ta fram insäljande slides till PowerPoint som du kan använda i dina företagspresentationer, filmklipp som visar platsen både från ovan och mark med mera.

Har du fler tankar? Dela dina idéer med oss.