VARUMÄRKET KATRINEHOLM

VILKA VÄRDEN PLATSVARUMÄRKET INNEHÅLLER. VÅRT DNA OCH VÅRA STYRKOR

Ett varumärke är summan av allas uppfattning om, känslor för och attityd till en plats. Genom att lyfta våra fördelar, prata om Katrineholm på liknande sätt och utveckla de saker som vi valt ut i vår platsstrategi så kan vi skapa ett starkare varumärke. Det vill säga, få personer att upptäcka och vilja stanna kvar i Katrineholm.

Vårt varumärke är Katrineholm. Innehållet bottnar i vårt DNA och vi ska känna igen oss även om delar i det är framåtsyfta med en vilja att utvecklas.

VÅRA EGENSKAPER

Egenskaperna är vad vår plats anses vara utifrån de samtal som förts. Det är också det vi vill stärka och värna om.

Enkel

Inkluderande, självdistanserad, öppen, nära, tillgänglig och småskalig.

Utforskande

Innovativ, skapande, kraftfull, stark, experimentell och oväntad.

En förskoleklass på promenad möter ett av stadens konstverk, Det lilla är det stora av den lokala konstnären Niklas Mulari. Konstverket är fem meter högt och står i en av stadens rondeller.

TILLGÅNGAR

Våra profilområden är det som gör oss unika. De vi ska prioritera, lyfta fram och fortsätta utveckla.

Attraktiv urbanitet

Närheten till och strategiskt placerad mellan Stockholm och Norrköping har Katrineholm tillgång till Sveriges största arbetsmarknad. Enkelhet, distansarbete, regionshub och logistik. En plats där landets bästa cykelbanor för oss till hybridkontoret eller de nationella naturlederna. I Katrineholm är det läge för ett växande och utvecklingsbart centrum i en av världen mest intressanta och attraktiva storstadsregioner.

Exempel: Stockholm/Norrköping – Två stambanor – Tegelstaden - Urban Stadsmiljö – Framtida Triangeln

Innovativa smaker

Ett multiregional fantastiskt matkluster som skapar innovation. Ett näringsliv med osedvanligt många inom olika gröna näringar. Gårdsbutiker, restauranger och med råvaror från lokala superodlare. Hållbart och cirkulärt, hela vägen, inte minst i den offentliga måltiden.

Exempel: Impecta Fröhandel – Sörmlands matkluster – Fotografens – ETC Solparken – Julita Wärdshus – Warbro Kvarn – Kristofer Winnerhed

Kraftfull rörelse

Med rötterna i kraftfull rörelse för jämställdhet & jämlikhet. Ett nytt näringsliv som intagit industridrakarnas tomma lokaler. Sportstjärnor samt arenor för evenemang och cuper. Ung eller äldre, sommar eller vinter, nybörjare eller elit. En rolig karriär och ett rikt privatliv, mitt ibland naturledernas epicentrum. Här finns möjligheter till helhet och balans.

Exempel: Sportcentrum – Katrineholm Bandy – Fogelstad – Resilient Näringsliv –Stjärnkliniken – Lyckliga Gatorna

Kreativa miljöer

Katrineholm inspirerar till utveckling och samskapande. Här samspelar historien med nya kreativa miljöer. Gröna miljöer samsas med offentligt konst och modern kultur.
Samtida kultur på Turbinen ligger vägg i vägg med kreativa uttryck på Lokstallarna invid den populära skateparken. Katrineholm är en plats för innovation och kreativitet.

Exempel: Julita Gård – Offentlig Konst – Djulö – Dufweholm – Forssjö Brukssamhälle – Sveaparkens Vatteninstallation

Hur kan du bidra?

Fundera gärna på hur din verksamhet eller det du gör kopplar an till dessa. Vad händer om du korskopplar två av dem? Eller fler? Hur kan du bidra?


POSITION

Från okänd och tråkig till utforskande.

Från en plats som uppfattas som lagom mellanmjölk till ett ställe som värnar det enkla och släpper loss sin utforskande ådra.

Från det försiktiga lagom, till det nyfikna och innovativa.

Från en praktisk tågknut till färgstark småstad med urbanitet.

Från gamla gods och herresäten till kreativa miljöer, slott som används på nya sätt och där konst möter gastronomi och upplevelser.

Från matproduktion till hållbar livsmedelshub med växande innovativa smakkluster.

Från organiserade föreningar till rörelse i flera dimensioner.

Från etablerad konsthall till samskapande kulturplatser och ett utvecklat kulturhus.

DU KAN BIDRA TILL ATT STÄRKA VÅRT VARUMÄRKE

Alla kan bidra till att stärka vårt platsvarumärke.

Bygg intern stolthet

Vi ska bygga Katrineholms platsvarumärke inifrån. Vi ska göra insatser som ökar stoltheten. Det ska vara lätt att vara en god ambassadör. Vi ska se till att ungdomar och andra som lämnar staden gör det med ett stort hjärta för vår plats.

Lev platsvarumärket

Egenskaperna hjälper oss i hur vi ska prata om platsen. Våra profilområden, som du kan läsa om ovan, visar vilka tillgångar vi ska lyfta fram, men också inom vilka områden vi ska platsutveckla. Den önskade positionen är något vi arbetar efter: ”Är det här utforskande?”

Gör och våga kör

Vi ska ha stort fokus på platsutveckling och att göra saker som för oss i rätt riktning mot målen. Vår önskade position förpliktigar – att vara en utforskande plats, handlar i hög grad om att våga testa sig fram, att våga göra och köra.

Kommunicera Katrineholm

Parallellt ska vi kommunicera fördelarna med Katrineholm på nya sätt. Vi ska förse företag, föreningar och invånare med verktyg för deltagande och sprida bilden av platsen.

Utforska strategiska samarbeten

Vi vill vara en del av spännande sammanhang och vara integrerade med Stockholm och Norrköping. Nyckeln till det går genom att utforska nya samarbeten med aktörer. Det kommer också att föra med sig att vi tar oss från att kommunicera hur lång pendlingstiden är till att prata om konkreta och spännande samarbeten. Visa genom att göra.

Var en del av Västra Sörmland

Samarbete och inkludering är dels vägen framåt. Dels ser etablerande företag, besökare eller framtida invånare inga eller sällan geografiska gränser. Därtill pekar näringslivsanalys, besöksstrategier och flera insikter på stora multieffekter av ett flerkommunalt eller delregionalt perspektiv. Vi utgår från, delvis driver och deltar aktivt som Västra Sörmland.

Omvärldsbevaka globalt

I vår strävan att bejaka vår utforskande sida, behöver vi blicka ut nationellt och internationellt. Vi ska inspireras av de som gör det bra och sedan gå vår väg.