BAKGRUND

PROCESSEN

Ett arbete har genomförts för att ta fram en strategi för platsvarumärket Katrineholm på initiativ av Katrineholms kommun och +Katrineholm. Placebrander har varit processledare. Arbetet har skett med personer som bor och verkar i och kring Katrineholm. Här är några aktiviteter som genomförts.

  • Genomgång av befintliga rapporter och undersökningar samt kommunikations- och medieanalys. Här ligger också boende- och flyttanalys och näringslivsanalys genomförd av Kairos Future till grund.

    Boende- och flyttanalys Länk till annan webbplats.
    Näringslivsanalys Pdf, 1.7 MB.
  • Attitydundersökning bland invånare i Södermanland, Stockholm, Norrköping och Finspång för att ta reda på deras bild av Katrineholm som plats.
  • En enkät med ungdomar från olika gymnasieskolor i Katrineholm.
  • Två workshops med representanter från föreningar, företag, offentlig sektor och
    engagerade invånare för att samskapa innehållet i strategin.
  • En workshop med inbjudna politiker från alla partier som representeras i kommunfullmäktige.
  • Ett antal dialogmöten och djupintervjuer med individer, ideell samt privat sektor för att diskutera de här frågorna och få input till strategin.
  • Utifrån material har Placebrander tagit fram en nulägesanalys baserat på ovanstående.

    Nulägesanalys Länk till annan webbplats.

ORGANISATION

Katrineholms kommun och +Katrineholm har mandat att driva platsvarumärkes-arbetet. En styrgrupp och en processledare finns i dagsläget för att säkra implementeringen av strategin.

Att arbeta med ett platsvarumärke är dock inget en eller två aktörer kan göra själv utan många samarbeten behöver skapas. Har du idéer eller vill bidra – tveka inte att höra av dig.