KATRINEHOLMS PLATSSTRATEGI

VAD VI SKA GÖRA FÖR ATT STÄRKA KATRINEHOLM SOM PLATS

Syftet med Katrineholms platsstrategi är att öka attraktionskraften kring Katrineholm som plats att bo, leva och verka i samt att besöka. Strategin inkluderar ett platsvarumärke, mål och målgrupper. Jobbar vi alla mot samma mål blir effekten större och vi kan nå längre – tillsammans.

VÅRA MÅL

Det övergripande syftet och målsättningen är att öka stoltheten, stärka kännedomen och förbättra associationen till Katrineholm. Utöver det ska vi arbeta med:

  • Utveckla besöksnäringen och arbeta med platsattraktion.
  • Ungas nöjesliv.
  • Paketera, positionera och etablera den hållbara livsmedelshuben.
  • Utveckla och stärka slagkraftiga vattennära livsmiljöer.
  • Etablera starkare akademi och hybridcampus.
  • Utveckla urbana storstadsmarkörer.

Det finns ett antal områden som strategin för platsvarumärket inte direkt fokuserar på, men som har stort inflytande på resultatet. Det inkluderar exempelvis skolresultat, allmän trygghet och säkerhet och inte minst den mediala bilden som finns utav en plats.

VÅRA MÅLGRUPPER

Målgrupperna är framtagna utifrån analyser om vilka som kan tänka sig att bo, besöka eller jobba här.

DESSA VILL VI NÅ

Vi vet utifrån data, analys och forskning att tre målgrupper har störst potential att flytta till Katrineholm. Vi vet också att vi kan erbjuda det som de önskar. Detta gäller även de som redan bor här.

Urbana barnfamiljer

Allt fler barnfamiljer i våra storstäder flyttar mot grönare sammanhang med mer gemenskap. Deras önskan är trygghet och grundläggande funktionalitet men de önskar också ett schysst fritidsutbud, vattennära livsmiljöer och ett bra arbete.

Sörmlandsunga

Sörmlandsunga är den målgrupp som efter skolan kan flytta lite var som helst. De flyttar utefter arbete, kärlek eller andra parametrar. De gillar träning och vill ha ett nöjesutbud, restauranger, caféeroch ett billigt eller prisvärt boende.

Landetdrömmaren

Landetdrömmaren vill bo i ett lantligare sammanhang. För landetdrömmaren är det viktigt med natur och kultur. De är vana vid ett samtida eller storstadsutbud och ställer krav därefter. Spännande är att den här tendensen märks i samtliga generationer som flyttar.

 

FRAMTIDENS NÄRINGSLIVS

Ett starkt näringsliv bygger på de branscher som är starka idag tillsammans med våra framtidssektorer.

Hållbar livsmedelshubb

Katrineholm har möjlighet att profilera sig och sticka ut i sammanhanget som en hållbar livsmedelshubb. Vår plats är helt unik utifrån ett stort nav av företag inom gröna näringar som kan ansvara för råvaruproduktion, förädling och försäljning.

Alliansnäringar

I det privata näringslivet finns ett antal tydliga specialiseringar. Där ska vi samarbeta regionalt för att än kraftfullare möta utmaningar, utveckling och möjligheter. Vilka inkluderar; tillverkningsindustri, byggverksamhet, jordbruk, skogsbruk och fiske samt vård, omsorg och hälsa.

Besöksnäringen

Att arbeta med platsattraktion och besöksnäring stärker vår attraktionskraft. Vilket även attraherar kompetens och inflyttning. Samtidigt som det bidrar till de som bor eller verkar i Katrineholm. Det vill säga flera stora multieffekter.

 

PÅVERKANSFAKTORER

Flyttanledningar

Det finns ett antal områden som strategin för platsvarumärket inte direkt fokuserar på, men som har stort inflytande på resultatet. Det inkluderar exempelvis; skolresultat, allmän trygghet och säkerhet och inte minst den mediala bilden som
finns utav en plats.

Vård, omsorg och trygghet är olika nyckelområden inom det offentliga uppdraget. Strategin förhåller sig till dessa, men är ett komplement till andra strategier och mandat som har förutsättningar för större påverkan inom dessa områden.

Ett starkt samarbete mellan de olika intressenterna för strategin är en god grund för att tillsammans bygga framtidens Katrineholm.

Konkurrensfördelar

Katrineholm har flera egenskaper och förutsättningar som kan ses som konkurrensfördelar. Samt även fler områden som är underordnade våra profilområden. För att skapa multi-effekter så fokuserar strategin på ett antal med störst bedömd potential.

Utöver dessa vill vi lyfta ett antal konkurrensfördelar som vi ser viktiga att bejaka: Stambanorna som en möjlighet för ett växande näringsliv att vara konkurrenskraftigt inom lager, hantering och arbetsmarknad, mångfald bland invånare med mycket stor tillgång till kultur, perspektiv och utveckling samt det varierade naturlandskapet som en grogrund för gröna näringar såväl som vandringsleder.

Andra strategier

Katrineholm som plats påverkas av en rad olika nyckelstrategier. När desamma kopplas till och levandegör strategin för platsvarumärket skapas förutsättningar för stark utveckling.

Strategier som har en större grad av påverkan inkluderar; kommunplan, framtidsplan, kommunal vision och handlingsplan samt nationella,
regionala och lokala strategier för näringsliv, turism, platsutveckling, exploatering och handel.

Flera strategier styrs av myndigheter och politiker, men vi vill poängtera att både små som stora föreningar och företag eller medborgarinitiativ
kan vara lika bärande för framgång.

 

ARBETSSÄTT OCH LEDSTJÄRNOR

Inkludering

Allt arbete som utgår ifrån strategin för platsvarumärket Katrineholm ska ske på ett inkluderande sätt.

Vi ska aktivt arbeta för, men även säkerställa en god mångfald.

Arbete bedrivs normkritiskt och utifrån ett intersektionellt perspektiv.

Det betyder att vi till exempel att; vi alltid frågar oss vilka som inte ingått i arbetet med en handlingsplan, bilder som tas fram granskas om de som minst procentuellt
representerar invånare. Vi tar särskild hänsyn till grupper, kluster
och individer som utför minoritet.

Hållbarhet

Att arbeta cirkulärt är en minsta hygienfaktor för att människa, planet och platsen ska må bra. Framtidens bästa försäljningsargument.

Arbetet utgår ifrån och ska levandegöra arbetet med de globala målen för social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet.

Det betyder att vi värnar om vattenkvalité när vi utvecklar nya miljöer, tänker på hur platsen kan nyttjas av fler och sekundära syften samt aktivt arbetar för att fördela resurser gentemot målgrupper som i samma utsträckning inte tar del av samhällets och världens resurser.

Cirkulärt. Långsiktigt. Alltid.

Samarbete

Platsvarumärket är demokratiskt och alla intressenter utgör tillsammans det samlade varumärket.

Därför är det av särskild vikt att allt arbete med platsvarumärket och platsutveckling sker genom ett starkt samarbete mellan många människor.

Vi ser det som en självklarhet att vi alltid bjuder in fler, samarbetar, gärna bjuder in till co-creation.

Ingenting för målgruppen, utan målgruppen.