AKTIVITETER

VAD SOM GJORTS OCH VAD SOM ÄR PÅ GÅNG

UPPSTART BESÖKSNÄRINGSGRUPP

VÅREN 2024

För att ta kliv framåt behöver experter inom olika områden prata ihop sig och gemensamt besluta vad som behövs för att vi ska uppnå målen i strategin. Den första gruppen att starta kommer att vara gruppen för besöksnäring.

Mål: Utveckla besöksnäringen och arbeta med platsattraktion.

VISITKATRINEHOLM

PÅGÅENDE

Vår nya visuella identitet möter snart tusentals framtida besökare och inflyttare på visitkatrineholm.se. Än så länge bara en skiss men till sommaren ska hemsidan utvecklas och realiseras. Här är resan oftast målet där ett starkt visuellt uttryck kan engagera fler att ta en grön transport mot Katrineholm.

Mål: Utveckla besöksnäringen och arbeta med platsattraktion.

KAMPANJ INFLYTT

PÅGÅENDE

På initativ från fastighetsägare i Katrineholm kommer vi att under våren arbeta fram en kampanj inklusive ett erbjudande för att locka hit fler personer. Fokus blir kännedom om platsen snarare än en direkt konvertering. Ett steg mot fler invånare i Katrineholm.

Övergripande mål: Stärkt kännedom & förbättrad association.

BLUEPRINT DIGITALISERING VÄSTRA SÖRMLAND

PÅGÅENDE

Utifrån lokala företags utmaningar och behov vill kommunerna i Västra Sörmland, Almi, Nyföretagarcentrum samt +Katrineholm tillsammans öka sin digitala kompetens med syftet att bättre kunna stötta företag och skapa innovation och tillväxt. Insatsen fokuserar på besöksnäringen och gröna näringar som via analys pekats ut som
framtidssektorer men också som branscher i behov av mer stöd.

Mål: Utveckla besöksnäringen och arbeta med platsattraktion.

PRESENTATION STRATEGI

7 MARS 2023

Arbetet med att utveckla och stärka platsattraktiviteten i Katrineholm fortsätter. Den 7 mars presenterades ett par första aktiviteter som genomförts, den visuella identitet som tagits fram och en verktygslåda som både föreningar, näringsliv och andra kan använda. Allt detta är startfasen utifrån strategin för platsutveckling.

Övergripande mål: Stärkt kännedom & förbättrad association.

STUDENTRABATTER

JANUARI 2024-PÅGÅR

I början av 2024 startade O'Learys med studentrabatter efter att studenter på Campus Viadidakt efterfrågat mer studentaktiviteter och även rabatterade priser. Förhoppningen är att en studentkommitte ska bildas och att de tillsammans med lokala aktörer kan bidra till ett stärkt studentliv i Katrineholm.

Mål: Ungas nöjesliv.
Mål: Etablera starkare akademi & hybridcampus.

SÖRMLANDS SPARBANK

HELA 2024

Genom sitt engagemang för Katrineholm och Västra Sörmland som plats bidrar Sörmland Sparbank med ett utvecklingsbidrag. Under året kommer vi att få följa ett antal insatser som möjliggörs tack vare det stora hållbarhetsinitiativ som Sörmlands Sparbank driver med föreningar och näringsliv.

Har du kanske tips om idéer utifrån strategins mål?

AFFÄRSUTVECKLING FÖR OCH MED BESÖKSNÄRINGEN

HÖSTEN 2023

Under 2023 arrangerades en utbildning i affärsdriven platsutveckling med Berghs School of Communication för 35 olika aktörer, uppdelade i fem kluster i Västra Sörmland. Idéerna från utbildningen tas nu vidare till en projektansökan där
aktörer med gemensam kraft vill utveckla sin plats ytterligare.

Mål: Utveckla besöksnäringen och arbeta med platsattraktion.

FESTIVAL: DEV(E)LOP

SOMMAREN 2023

Under sommaren förvandlades en parkering till ett festivalområde. Det var en idé som kom från en gymnasieungdom. Drömmen gick i uppfyllelse och parkeringen förvandlades till en park. Kombinationen med schysst musik och återbrukat material blev i slutändan en endagsfestival med 1000 besökare.

Mål: ungas nöjesliv.
Mål: Hållbar livsmedelshubb