Gå till startsidan

Utförare av personlig assistans

Om ordinarie personal hos privat assistansanordnare är sjuk kan ersättning begäras från kommunen.

Ansöka om ersättning från kommunen vid ordinarie personals sjukdom

Enligt kommunens rutiner ska den enskilde själv, eller dennes ombud, fylla i särskilda blanketter för att få ersättning. Rutinen finns under rubriken Mer information.

Blankett Begäran tillfällig utökning vid personlig assistents sjukfrånvaro Pdf, 204.8 kB, öppnas i nytt fönster.

Blankett Sammanställning av lönekostnader för personliga assistenter Pdf, 161.3 kB, öppnas i nytt fönster.


Blanketter för redovisning av utförd personlig assistans

Den som blivit beviljad personlig assistans ska lämna in uppgifter till kommunen om den personlige assistenten samt betalningsmottagare. Uppgiferna ska lämnas innan assistensen börjar utföras.

Blankett Anmälan från arbetsgivare om personlig assistent Pdf, 113.5 kB, öppnas i nytt fönster.

Blankett Begäran om betalningsmottagare och anordnare vid personlig assistans Pdf, 88.2 kB, öppnas i nytt fönster.

För att kommunen ska kunna betala ut ersättnining för utförd assistans ska den enskilde, eller dennes ombud, varje månad lämna en tidsredovisning. Den ska lämnas in senast den 15 efterföljande månad.

Blankett Tidsredovisning personlig assistans Pdf, 366.7 kB, öppnas i nytt fönster.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
7 april 2025

Kontakt

Vård och omsorg Direkt

Telefon: 0150-48 80 30

Telefontid: Måndag-fredag klockan 8-12 och 13-16
Besök: Upplandsgatan 2, Katrineholm
Länk till annan webbplats.