Publicerad:
Ny utbildning gav eleverna en väg in i arbetslivet
Efter tio veckors studier, praktik och nära samverkan med Region Sörmland avslutade åtta elever Komvux nya utbildning inom lokalvård. Flera har redan erbjudits arbete och övriga står väl rustade för framtida anställningar inom branschen.

Avslutningen firades med tårta, lärarens tal och betygsutdelning på Komvux i Katrineholm. Utbildningen genomfördes under våren i samverkan med Region Sörmland och kombinerade teori med 15 dagar arbetsplatsförlagt lärande, APL. Eleverna har studerat arbetsmiljö, hygien och professionell lokalvård.
För Narjess Lassoued från Katrineholm har utbildningen lett till sommarjobb inom lokalvård på Kullbergska sjukhuset.
– Det betyder jättemycket för mig. Det är första gången jag jobbar i Sverige och det stärker mitt självförtroende. Jag får också möjlighet att utveckla min svenska ännu mer, säger hon.
Narjess har tidigare arbetat inom IT i sitt hemland Tunisien och studerar på SFI. Efter sommaren vill hon fortsätta sina studier inom svenska som andraspråk.
– Jag har lärt mig mycket om lokalvård under utbildningen och fått nya vänner och arbetskamrater. I framtiden drömmer jag om att starta en egen kemtvätt, säger hon.

Åtta elever har genomfört utbildningen. Tre av dem har erbjudits sommarjobb på heltid och ytterligare två har erbjudits arbete som timvikarier. Region Sörmland hade gärna anställt alla elever under semesterperioden, men behovet av lokalvårdspersonal blev mindre än förväntat.
– Det här är ett väldigt gott resultat. Utbildningen har gett eleverna både yrkeskunskaper och värdefull erfarenhet från arbetslivet. Att samtliga elever som fullföljt utbildningen nu står närmare arbetsmarknaden visar vilken styrka det finns i den här typen av samarbeten mellan utbildning och arbetsgivare, säger Anna-Lena Karlsson, rektor för Komvux.
Utbildningen är en del av Komvux arbete med att skapa utbildningar som möter arbetsmarknadens behov och ger deltagarna en tydlig väg vidare till arbete. Komvux söker fler arbetsgivare som vill samarbeta på liknande sätt framöver.
Fakta om utbildningen
- Period: 30 mars till 5 juni 2026
- Omfattning: Heltidsstudier under 10 veckor
- Kurser: Orienteringskurs arbetsmiljö och hygien (100 poäng) och Orienteringskurs lokalvård (100 poäng)
- Arbetsplatsförlagt lärande: 15 dagar APL hos Region Sörmland
- Utbildningen genomfördes i samverkan mellan Komvux Katrineholm och Region Sörmland.

Agenda 2030
Arbetet bidrar till att nå följande globala mål för hållbar utveckling:
.png)