Gå till startsidan

Publicerad:

Bäst i Sörmland på Transportföretagens yrkesprov!

Alvin Nordin går tredje året på fordonsprogrammet med inriktning personbil på Katrineholms tekniska college. Nu kan han dessutom stoltsera med att ha fått bäst resultat i hela Sörmland på Transportföretagens yrkesprov. Det är andra året i rad en elev från KTC presterar bäst i Sörmland.

Intresset för bilar började tidigt.

Som liten grabb skruvade Alvin isär saker för att förstå dem och när det blev dags för A-traktor blev det ännu mer meckande hemma i garaget.

På yrkesprovet testas elevernas kunskaper inom bland annat fordonsteknik, verkstadsarbete och verktygskännedom. Alvin imponerade särskilt på teoridelen och fick ett resultat som stack ut bland eleverna i länet. Det är dessutom andra året i rad som en elev från Katrineholms tekniska college får bäst resultat i Sörmland på Transportföretagens yrkesprov, ett kvitto på den höga kvaliteten på utbildningen.

När beskedet kom blev han både överraskad och glad.

– Jag visste att det hade gått bra, men jag trodde inte att det hade gått så bra. Det var riktigt kul att få veta att jag hade bäst resultat i Sörmland, säger Alvin.

Enligt Alvin själv handlar framgången inte bara om teknik och motorer.

– På utbildningen får man ta eget ansvar och lösa problem själv. Man lär sig också hur man fungerar tillsammans med andra på en arbetsplats och att visa respekt för sina arbetskamrater.

Stort grattis till en imponerande prestation, Alvin!

Agenda 2030

Arbetet bidrar till att nå följande globala mål för hållbar utveckling:

Skiss med rutor som beskriver 17 globala mål.