Gå till startsidan

Publicerad:

Från trehjulingar till raggarbilar - motordag på Lövåsen

Idag fylldes Lövåsens äldreboende av skratt och motorvrål när motordagen arrangerades tillsammans med förskolan Karamellen. Här fanns raggarbilar, cykelkortege, pyssel, “tatueringar” och förstås mosbrickor till alla.

Glada människor i bil.

Idag fylldes Lövåsens äldreboende av skratt och motorvrål när motordagen arrangerades tillsammans med förskolan Karamellen. Här fanns raggarbilar, cykelkortege, pyssel, “tatueringar” och förstås mosbrickor till alla.

Barnen från förskolan Karamellen anlände i sina egna fordon och trampade glatt fram i en färgsprakande trehjulingskortege, som spred energi och leenden över hela gården. Redan på plats stod ett gäng skinande raggarbilar, som bidrog till dagens nostalgiska stämning. De fanns tack vare två lokala föreningar, Street Rebels och Cruising Jänkare – ett stort tack till dem!

Barn som cyklar.

Stämningen var på topp under hela förmiddagen. De äldre som ville fick till sin förtjusning åka med i raggarbilarna. Efter åkturen utbrast en av dem förtjust: “Oj oj oj, vilken åktur! Jag känner mig som värsta raggaren!” Rockabillymusik hördes över hela området och barnen sprang runt, tittade på bilar, pysslade och pratade med de äldre.

Dagen blev möjlig tack vare ett samarbete mellan tre kommunala verksamheter: Lövåsens äldreboende, förskolan Karamellen och personalen i Lövåsens kök, som fixade mosbrickor till alla. Äldreboendet och förskolan har ett etablerat samarbete Länk till annan webbplats. där barnen besöker äldreboendet ungefär två gånger i månaden – ett uppskattat arrangemang bland både barn och äldre.

Glad person i bil.

Förste förskolläraren Anette Hellgren säger: “Vi vill se till att generationer möts och har roligt tillsammans. Både de äldre och barnen har så mycket utbyte av varandra.”

Gertrud, 95 år, blir alltid glad när barnen kommer: “Jag tycker mycket om barn. Jag var lärare och har både barn, barnbarn och barnbarnsbarn. De lyser verkligen upp stället när de kommer.”

Motordagen blev ett varmt och minnesvärt tillfälle där både unga och äldre fick skratta, umgås och dela upplevelser – ett strålande exempel på hur generationsmöten kan skapa glädje för alla.

Motordag på Lövåsen.