Gå till startsidan

Publicerad:

Katrineholm syns i tunnelbanan igen

I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklamtavlor i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram konkreta boendemöjligheter. Det är nästa steg i den inflyttningskampanj som lanserades förra året genom ett unikt samarbete mellan fastighetsägare, Katrineholms kommun, + Katrineholm och Sörmlands Sparbank.

Genom bilder på verkliga boendemöjligheter vill kampanjen få fler att upptäcka livet i Katrineholm – ett liv nära naturen, med mer plats och bara en timme från Stockholm.

Genom bilder på verkliga boendemöjligheter vill kampanjen få fler att upptäcka livet i Katrineholm – ett liv nära naturen, med mer plats och bara en timme från Stockholm.

Syftet är tydligt: att visa Katrineholm som ett attraktivt alternativ till storstadslivet. Med sitt strategiska läge, sin naturnära livskvalitet och starka gemenskap erbjuder staden en livsstil där både familj och arbete får plats – ofta till halva priset jämfört med Stockholm.

Genom bilder i tunnelbanan och digital annonsering synliggörs verkliga möjligheter till ett nytt liv i Katrineholm.

– Vi fortsätter arbetet med att synliggöra Katrineholm och de fantastiska möjligheter som finns här. Genom kampanjen vill vi låta fler upptäcka ett annat sätt att bo – där sjöglimt kan betyda egen brygga, och förvaringsutrymme kan innebära ett extra hus på tomten, säger Johan Söderberg (S), kommunstyrelsens ordförande i Katrineholm.

Kampanjen bygger på en platsstrategi där målgrupper som barnfamiljer i storstadsregioner, landetdrömmare och unga i Sörmland har identifierats som särskilt mottagliga för Katrineholms erbjudande.

– Vi vill attrahera både inflyttare och besökare genom att visa alla de fördelar som finns här: närhet till naturen, goda skolor, idrottsanläggningar, lokal matproduktion och en levande stadskärna. Men också konkreta bostäder – och en vardag där man har fem minuter till allt, fortsätter Johan Söderberg.

Initiativet ses som ett första steg i ett långsiktigt arbete, både som test och framtidsinvestering. Målet är att bidra till en hållbar inflyttning och tillväxt – inte bara i Katrineholm, utan i hela regionen.

– Det handlar om att bygga något större tillsammans. Ett starkt Katrineholm stärker även Vingåker, Flen och hela Södermanland, avslutar Johan Söderberg.

Om kampanjen
Kampanjen är framtagen tillsammans med näringslivet i samarbete med bland annat Fastighetsbyrån, Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, Svensk Fastighetsförmedling och Sörmlands Sparbank. Arbetet är starten på uppdraget med att stärka befolkningstillväxten i Katrineholm. Ett politiskt beslutat uppdrag som näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm ansvarar för att genomföra tillsammans med en tillsatt styrgrupp.

Kontakt