Publicerad:
Talking Forest har fått nytt liv – restaureringen av det älskade konstverket är klar
Den älskade muralmålningen Talking Forest på Bondegatan i Katrineholm har fått nytt liv. Konstnären Henrietta Kozica har nyligen avslutat restaureringen av det 78 meter långa konstverket, som nu står klart i ny tappning. Med varsamma förändringar och nya inslag speglar målningen både konstnärens utveckling och platsens förändrade förutsättningar.

Konstnären Henrietta Kozica och delar av konstverket "Talking Forest".
– Det är åtta år sedan verket kom till, och med väder och vind samt trycket och fukten som kommer från kullen genom muren så har vi sett att konstverket varit i behov av att restaureras så nu vi ville lyfta muralmålningen igen, säger Anna-Karin Sjökvist, verksamhetschef på Kulturförvaltningen.
Ett konstverk som växte ur ett önskefrö
Muralmålningen Talking Forest har en särskild plats i många katrineholmares hjärtan. Verket blev verklighet 2017 efter ett medborgarförslag från 96-åriga Ingrid Sundquist, som under en promenad tyckte att den långa muren vid Wengströmska villan behövde färg och liv. Med hjälp av sin ledsagare nådde förslaget kommunen – och kort därefter fick Henrietta Kozica uppdraget att skapa ett konstverk för och med invånarna.
– Det känns som om jag har målat in Katrineholmarna i väggen. En liten flicka ville att jag skulle måla en fjäril, en äldre dam ville att jag skulle måla blommor, berättade Henrietta under arbetet 2017.
Konstverket har fått nya uttryck – och personliga spår
Restaureringen skedde mellan 21–31 maj 2025. Resultatet är en förnyad version av Talking Forest, där både gamla och nya motiv samsas på muren.
– Det känns jätteroligt att vara tillbaka i Katrineholm, dels för att jag blev väldigt positivt mottagen av de som går förbi och av kommunen – men också att få utveckla ett konstverk som jag arbetat med tidigare, säger Henrietta Kozica.
Henrietta berättar att Talking Forest också bär på en personlig historia:
– Konstverket symboliserar mycket för mig, dels är det kvinnan som beställde konstverket, hela den berättelsen är ju väldigt spännande och fin. Sen träffade jag min man när jag arbetade här 2017. Och när jag var här sist bodde jag på Statt och fick senare veta att min farfar hade arbetat där när han kom till Sverige och att han träffade min farmor här. Så det känns väldigt fint att vara tillbaka.
Välkommen att se förvandlingen
Ta gärna en promenad förbi Bondegatan och upptäck det uppdaterade konstverket – en vägg som fortsätter berätta Katrineholmarnas historia.