Publicerad:
Invigning av konstprojektet "Sätt färg på Järven"
Ulrica Truedsson (S), bildningsnämndens ordförande, och Tobias Lundqvist, fastighetschef KFAB, tackar konstnärerna Calle Holck och Viktoria Sundkvist.
Järvenskolans elever har fått sin önskan uppfylld – skolans miljö har blivit mer färgstark och inspirerande genom konstprojektet "Sätt färg på Järven". I samarbete med kulturförvaltningen, KFAB och elevrådet har elevernas idéer blivit verklighet.
Efter en undersökning där eleverna efterfrågade mer konst startade projektet "Sätt färg på Järven".
Projektet är uppdelat i tre delar. Del ett är inramad konst till hemvisterna.
Konsten i hemvisterna är köpta från konstgallerier där konstavdelningen gjort ett första urval och eleverna fått rösta fram vilka de vill ha i sina visten.
Del två är konstnärlig gestaltning av trappuppgångarna samt numrering av de olika planen och del tre är ett konstprojekt tillsammans med elever i utvalda korridorer.
.jpg)
- "Fotosyntes" av Victoria Sundkvist, som symboliserar hur lärandet blommar ut i kunskap. En stor och mäktig muralmålning med djur- och naturmotiv sträcker sig genom skolans hela trapphus. Här
Länk till annan webbplats. kan du läsa mer om det konstverket.
- "THINK BIG!" av Calle Holck, skapat tillsammans med elever. Holck har bett eleverna rita och klottra på små lappar, och har sedan skalat upp elevernas verk i stor och färggrann skala.
Holck beskriver verket:
”Ett tillfälle för eleverna att klottra något litet som kan bli stort. När man går i skolan kanske det inte känns som om något stort sker, men med tiden växer man som människa.”
Vid invigningen av konsten uttryckte Ulrica Truedsson (S), ordförande i bildningsförvaltningen, sin uppskattning:
”Det här är ett strålande exempel på det fina i en verksamhet, att göra en förändring. Att lyssna in på elevernas önskemål och skapa en förbättrad skolmiljö för eleverna, vilket är otroligt betydelsefullt.”
Fastighetschef Tobias Lundqvist lyfter projektets betydelse:
”Ett fint samarbete mellan oss och eleverna, och som gett dem en chans att påverka.”
Eleverna uppskattar konsten och menar att den gör skolan mer levande. Istället för grå väggar möts de nu av färgstarka och inspirerande konstverk.