Publicerad:
Ida Svenningsson och Elias Gustafsson Tegebjer tilldelas Märta Bergqvists kulturstipendium 2025
Varje år delar Katrineholms kommun ut Märta Bergqvists kulturstipendium till unga, talangfulla studerande inom kultur och konst. Stipendiet syftar till att stödja och uppmuntra kreativa talanger inom kultur och konst. I år har kulturnämnden beslutat att tilldela stipendiet till Ida Svenningsson och Elias Gustafsson Tegebjer.

Kulturnämndens motiveringar lyder:
Ida Svenningsson
Märta Bergqvists kulturstipendium 2025 tilldelas Ida Svenningsson för fortsatt utveckling inom scenkonstområdet.
Med en lång rad av framstående och utmanande teaterroller på den lokala scenen är Ida en inspiration och en förebild för unga katrineholmare som vill utforska scenkonstens olika former. Hon har, genom otaliga samarbeten, starkt bidragit till Katrineholms kulturliv under hela sin uppväxt. På ett självklart och tryggt sätt äntrar hon scenen med dialog, sång och dans. Under åren på Balettakademien i Stockholm har hon lagt grunden för sin fortsatta resa, och Katrineholms kommun ser fram emot att få följa henne i framtiden.
Elias Gustafsson Tegebjer
Märta Bergqvists kulturstipendium 2025 tilldelas Elias Gustafsson Tegebjer för fortsatt utveckling inom musikproduktion.
Musiken är kärnan i Elias liv och under uppväxtåren har han varit en aktiv deltagare i Katrineholms musik- och kulturliv. I kombination med musiken hyser Elias även ett stort intresse för berättande, och genom sina studier inom musikproduktion på Kungliga Musikhögskolan lägger han ett stort fokus på film- och spelmusik. Drömmen är att få arbeta med musiken som ett berättande verktyg. Elias beskriver det så här:
"Musik har onekligen varit mittpunkten för mig i hela mitt liv, och när jag dessutom får kombinera detta med min kärlek för berättelser och skapa musik med ett narrativ så händer något magiskt inom mig.”
Katrineholms kommun ser fram emot att följa Elias skapandeprocesser i framtiden.
Om Märta Bergqvists stipendium
Folkskolläraren Märta Bergqvist testamenterade hela sin kvarlåtenskap innan sin bortgång, den 10 december 1986, till Katrineholms kommun. Det efterlämnade kapitalet förvaltas under beteckningen Märta Bergqvists kulturstipendiefond. Stipendiet delas årligen ut till yngre talangfulla studerande inom kultur och konst såsom sång, musik, skulptur, måleri och liknande. Stipendiaten ska tillhöra Katrineholms kommun. Stipendiet är årligen på 25 000 kronor och fördelas på flera personer.
Läs mer om Katrineholms stipendier och tidigare stipendiater.
Kontakt
Cecilia Björk (S), kulturnämndens ordförande
Telefon: 0150-575 19
Mejl: cecilia.bjork@katrineholm.se