Publicerad:
Högt betyg för Katrineholm i kundundersökning
Under 2021 genomfördes för nionde gången en Nöjd-Kund-Index (NKI) undersökning bland företag i Katrineholm och som varit i kontakt med Katrineholms kommun. Undersökningen är en kvalitetsmätning av den kommunala myndighetsutövningen och servicen gentemot företag. I år landar Katrineholms kommuns NKI återigen på 75.
Bakgrund
Vanligtvis ingår totalt sex myndighetsområden i NKI-undersökningen. Under 2021 har vi dock inte fått in tillräckligt med svarsunderlag inom områdena markupplåtelse och serveringstillstånd och de kan därför inte inkluderas i resultatet. Dessutom ingår inte området brandskydd i NKI-undersökningen i Katrineholms kommun varför resultat inte kan redovisas från det området.
Resultatet i NKI-undersökningen för Katrineholms kommun gäller avslutade företagsärenden inom tre myndighetsområden under 2021:
- Bygglov
- Miljö- och hälsoskydd
- Livsmedelskontroll
Inom dessa områden har företagen fått bedöma kommunens service utifrån sex olika faktorer; bemötande, effektivitet, tillgänglighet, information, kompetens och rättssäkerhet.
Resultat
Katrineholms kommuns NKI landar i år på 75 och behåller samma NKI som förra året. 75 klassas som ett högt betyg. Undersökningen visar en minskning i svarsfrekvensen från förra året och landar på 48 % vilket motsvarar totalt 113 svar.
I år utmärker sig bygglov som höjt sig från 72 till 80 och håller ett mycket högt betyg. Miljö- och hälsoskydd ligger kvar på 73 medan livsmedelskontroll har sänkts från 76 till 72.
Det gläder oss att vi fortsätter hålla en hög nivå i vår service och i vår myndighetsutövning. Vårt arbete fortsätter att gå i rätt riktning och svaren i undersökningen hjälper oss att kontinuerligt förbättra vårt arbete och vår service, säger tillförordnad samhällsbyggnadschef Pascal Tshibanda.
NKI sammanställning 2014-2021
NKI-gradering: 80 eller högre: Mycket högt, 70 till 80: Högt, 62 till 69: Godkänt, 50 till 61: Lågt, 50 eller lägre: Mycket lågt.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Brandskydd | - | 79 | 73 | 59 | - | - | - | - |
Bygglov | 38 | 68 | 71 | 55 | 85 | - | 72 | 80 |
Mark- | 69 | 74 | 79 | 84 | 70 | - | 84 | - |
Serverings- tillstånd | - | - | 78 | 77 | 81 | 84 | - | - |
Miljö- och | 58 | 57 | 67 | 57 | 59 | 64 | 73 | 73 |
Livsmedels- kontroll | 73 | 74 | 80 | 74 | 77 | 65 | 76 | 72 |
Totalt NKI | 65 | 71 | 74 | 69 | 72 | 70 | 75 | 75 |
Om undersökningen
SKR:s Öppna jämförelser om företagsklimat redovisar resultaten från Insikt – en kvalitetsmätning av kommunernas myndighetsutövning och service gentemot företag. Undersökningen sker i samverkan med Stockholms Business Alliance (SBA) och genomförs nu för nionde gången sedan starten 2010.