/

Publicerad: 26 nov 2019

Katrineholm är Sverigetopp på konsumentrådgivning

Katrineholm hamnar på plats 14 av Sveriges 290 kommuner i konsumentrådgivning. Misslyckade köp kostar svenska konsumenter 50 miljarder kronor per år, enligt Konsumentverket. I Katrineholm finns hjälp och stöd att få vid Kontaktcenter.

Amanda Wiström och Gabriella Thörner jobbar med bland annat, konsumentrådgivning vid Kontaktcenter. De har gjort det så bra att Katrineholm återfinns på plats 14 i Råd & Röns undersökning, av landets samtliga 290 kommuner. Foto: Camilla Lindgren

Amanda Wiström och Gabriella Thörner jobbar med bland annat, konsumentrådgivning vid Kontaktcenter. De har gjort det så bra att Katrineholm återfinns på plats 14 i Råd & Röns undersökning, av landets samtliga 290 kommuner. Foto: Camilla Lindgren

Råd & Rön har tillsammans med Sveriges Konsumenter ställt samman statistik från Konsumentverket, Livsmedelsverket och länsstyrelserna över vilken grundläggande hjälp och service som finns för konsumenter i landets 290 kommuner. Man har kikat på vilken konsumentvägledning, budget- och skuldråd­givning samt livsmedelskontroll kommunerna har. Dessutom har man vägt in tillgången på ­kontanter via uttag från bankomat.

Katrineholm hamnar på plats 14 av Sveriges 290 kommuner. Den placeringen gör Katrineholm bäst i Sörmland. Övrig länsplacering är: Flen på plats 187, Vingåker 174, Oxelösund 159. Nyköping 29 och Eskilstuna kommun är näst bäst i Sörmland med en 20:e plats.

Hela 71 kommuner i landet saknar konsumetvägledare. Konsumentvägledning är frivilligt för kommunerna. I Katrineholm kan du få vägledningen vid Kontaktcenterlänk till annan webbplats.

De olika parametrarna och poäng, i undersökningen är:
Konsumentvägledning 9
Budget och skuldrådgivning 6
Livsmedelskontroll 8 (utförs av samhällsbyggnadsförvaltningenlänk till annan webbplats)
Kontanttillgång (närhet till bankomat) 6

Källa: Råd och Rönlänk till annan webbplats