/

Publicerad:

Kvalitetsrapporten visar positiv utveckling i Katrineholms skolor

Hur mår skolan i Katrineholm? Katrineholms kommun presenterar årets kvalitetsrapport, som visar på tydliga förbättringar i både resultat och kvalitet inom alla skolformer. Från förskola till gymnasiet har Katrineholms skolor arbetat målmedvetet med att förbättra undervisningen och stödet till eleverna, vilket nu gett mätbara resultat.

 

– Vårt kvalitetsarbete är en ständig resa mot att ge varje barn och elev bästa möjliga förutsättningar att lyckas. Genom kvalitetsrapporten får vi en tydlig bild av hur våra skolor presterar och kan målmedvetet arbeta vidare med att stärka undervisningen och skapa en ännu bättre skola för alla, säger Johan Lindeberg, skolchef.

Positiva resultat i alla skolformer

  • Rapporten visar bland annat att andelen elever som uppnår gymnasiebehörighet i årskurs 9 har ökat till 81 procent efter lovskola, extra stöd till de som bara saknar ett betyg för att nå gymnasiet har varit framgångsrikt.
  • Förskolorna fortsätter att hålla en hög kvalitet trots minskande barnantal.
  • Andelen förskollärare med examen har stigit från 30 procent till nära 50 procent på bara några år, och personaltätheten ligger stabilt på fem barn per heltidsanställd.
  • Inom gymnasieskolan har introduktionsprogrammen minskat med 15 procent sedan 2018, och fler elever slutför nu sina yrkesprogram och går vidare till jobb eller högre utbildning.
  • Fritidshemmen har också en hög inskrivningsgrad, där 94 procent av barnen i förskoleklass deltar, och deras arbete med sociala och känslomässiga förmågor ger positiva resultat.

Fortsatt hårt arbete framåt

Trots dessa framsteg ser kommunen behov av fortsatt utveckling. Det handlar om att förbättra likvärdigheten i undervisningen, särskilt inom svenska och matematik, samt att stärka stödet till elever med särskilda behov. En annan prioritering är att fortsätta arbetet med övergångarna mellan skolformerna, för att säkerställa att varje elev får rätt stöd och förutsättningar att nå sina mål.

– Det arbete som redan gjorts inom våra skolor är imponerande och visar tydligt att vi är på rätt väg. Men vi får inte slå oss till ro. Det är viktigt att vi fortsätter arbeta hårt och målmedvetet för att säkerställa att varje elev får det stöd och de möjligheter de behöver för att nå sin fulla potential, säger Ulrica Truedsson (S), bildningsnämndens ordförande.

Ett långsiktigt arbete för framtiden

Katrineholms kommun är fast beslutna att fortsätta det långsiktiga kvalitetsarbetet och fortsätta göra riktade insatser för att säkerställa att alla barn och elever får en likvärdig och högkvalitativ utbildning. Genom tidiga insatser och individanpassat stöd hoppas kommunen att varje barn ska kunna nå sin fulla potential, oavsett skolform.

I våra kvalitetsrapporter går vi igenom hur skolan i Katrineholm mår just nu. Vi tittar på resultat, statistik och insatser, och ser vad som fungerar bra och vad vi kan förbättra. Här kan du läsa om hur det går för de olika skolformerna.

Kvalitetsrapporter och systematiskt kvalitetsarbete – vad är det?

Kvalitetsarbetet inom skolan handlar om att hela tiden följa upp och förbättra utbildningen. Vi tittar på hur det går för eleverna, hur undervisningen fungerar och om vi når de mål som finns både nationellt och lokalt. Målet är att alla elever ska få den bästa möjliga utbildningen, oavsett bakgrund eller behov. Kvalitetsrapporten är en viktig del av detta arbete. Den sammanfattar resultaten från skolorna under året och visar vad som fungerar bra och vad vi behöver utveckla vidare. På så sätt kan vi planera för framtiden och fortsätta förbättra skolan.

Förskola

Nuläge: Antalet barn har minskat i Katrineholm, men förskolorna fortsätter hålla en hög kvalitet. Andelen förskollärare med examen har ökat från ungefär 30 procent till ungefär 50 procent de senaste åren. Barn per personal ligger stabilt på 5 barn per heltidsanställd, vilket är i linje med riksgenomsnittet​. Vi satsar mycket på språkutveckling, särskilt för barn som har ett annat modersmål än svenska.

Framtida möjligheter: Vi kommer att fortsätta följa varje barns utveckling och förbättra undervisningen så att alla barn får en likvärdig utbildning. Vi kommer även jobba med att kontakta fler barn och familjer för att se till att alla får ta del av förskolans möjligheter.

Förskoleklass

Nuläge: Eleverna presterar bättre i matematik än svenska, vilket är en trend vi vill hålla koll på inför de högre årskurserna. Elevernas resultat i förskoleklass visar att 84 procent når målen i matematik, medan 83 procent når målen i svenska. Ett kartläggningsmaterial används för att följa elevernas utveckling, och resultaten är positiva.

Framtida möjligheter: Genom att förbättra kartläggningen och stärka både lärare och elevers digitala kunskaper, fortsätter vi att förbereda barnen för skolan. Vi fokuserar extra mycket på svenska och matematik för att ge barnen bästa möjliga start.

Grundskola (Årskurs 1–9)

Nuläge: Resultaten i grundskolan varierar mellan årskurserna. Årskurs 6 har stabila resultat, och slutresultatet i årskurs 9 har förbättrats tack vare lovskola. I årskurs 9 har 81 procent av eleverna uppnått gymnasiebehörighet efter lovskola, vilket är en ökning från tidigare år​. Fler elever blir gymnasiebehöriga, och extra stöd till de som bara saknar ett betyg för att nå gymnasiet har varit framgångsrikt.

Framtida möjligheter: Vi satsar på att göra undervisningen mer likvärdig och ge stöd tidigt, särskilt inom svenska och matematik. Vi vill också förbättra elevernas närvaro och engagemang, och säkerställa att alla får den hjälp de behöver.

Fritidshem

Nuläge: Många barn går på fritidshem, även i de högre åldrarna, vilket är positivt. 94 procent av eleverna i förskoleklass är inskrivna på fritidshem. Fritidshemmen hjälper barnen att utveckla sociala och känslomässiga förmågor genom planerade aktiviteter och arbetet med ”Framtidens förmågor”.

Framtida möjligheter: Vi kommer att fortsätta utveckla hur vi följer upp och utvärderar verksamheten på fritidshemmen. Genom att bygga vidare på framgångarna kan vi skapa en trygg och stimulerande miljö för alla barn.

Anpassad grundskola

Nuläge: Den anpassade grundskolan har omorganiserats under de senaste åren och består numera av tre enheter – två integrerade i grundskola och en fristående på Nävertorp. Vi utvecklar arbetssätt för att få till bättre övergångar mellan våra verksamhetsformer.

Framtida möjligheter: Vi behöver bli bättre på att följa upp och utvärdera så att alla elever får rätt stöd, och vi behöver också stärka övergången till gymnasiet för dessa elever.

Gymnasieskola

Nuläge: Gymnasieskolan i Katrineholm utvecklas positivt, särskilt på yrkesprogrammen, där fler elever nu slutför sina studier och går vidare till jobb eller högre studier. Introduktionsprogrammen har minskat med 15 procent sedan 2018. De som går introduktionsprogram går där kortare tid än tidigare och börjar på ett nationellt program snabbare.

Framtida möjligheter: Vi satsar på att fortsätta höja kvaliteten i undervisningen och ge mer stöd till elever på högskoleförberedande program. Vi vill att ännu fler ska vara redo för både arbetslivet och vidare studier.

Anpassad gymnasieskola

Nuläge: Den anpassade gymnasieskolan har gjort stora framsteg, med fler elever som når sina mål och färre som behöver extra stöd. Samtliga elever från årets avskedsklass gick direkt ut i sysselsättning.

Framtida möjligheter: Vi ser stora möjligheter att stärka elevernas övergång till arbetslivet och fortsätta utveckla utbildningsplaner som är anpassade för varje elev.

Kommunalt aktivitetsansvar (KAA)

Nuläge: Vårt arbete med att få tillbaka unga till utbildning eller jobb har varit väldigt framgångsrikt. På bara fyra månader har 60 ungdomar återvänt till utbildning och 46 har fått arbete eller praktikplats.

Framtida möjligheter: Vi fortsätter att jobba nära ungdomarna, bygga relationer och erbjuda meningsfulla vägar tillbaka till skolan eller arbete. Med starka nätverk och tydliga strategier kan vi fortsätta denna positiva utveckling.

Sammanfattning – Katrineholms skolas helhet

Skolorna i Katrineholm visar en tydlig och positiv utveckling på alla nivåer, från förskola till gymnasium, både vad gäller faktiska resultat men också värdegrundsfrågor, som elevernas delaktighet.

Vi ser förbättrade resultat och högre kvalitet i undervisningen, med insatser som verkligen gör skillnad för barn och ungdomar. Vårt mål är att alla barn och elever ska få en likvärdig utbildning av hög kvalitet som förbereder dem väl för framtiden.

Kvalitetsarbetet visar att vi är på rätt väg. Med tidiga insatser, stark undervisning och individanpassat stöd, skapar vi en skola där varje barn får möjlighet att nå sin fulla potential.

 

Vill du läsa hela rapporten i sin helhet?

Du hittar den här. Pdf, 1.4 MB.

Agenda 2030

Genom vårt arbete arbetar vi för att uppnå och bidra till följande mål i Agenda 2030: