/

Publicerad:

Järvenskolan ska ge varenda unge chansen

- Jag vet att många är lite oroliga för att Järvenskolan blir alldeles för stor. Men det är faktiskt tvärtom, skalet är stort men innehållet är medvetet byggt så att känslan är ”småskola”, säger Magdalena Norin, som den 15 augusti står med öppen famn för att hälsa 1 000 elever välkomna till den nya Järvenskolan.

Magdalena Norin rektor vid Järvenskolan.

Magdalena Norin rektor vid Järvenskolan.

Namn: Magdalena Norin
Jobbar: Rektor Järvenskolan

Det har runnit mycket skola under Magdalena Norins kollegiala bro. Som ung lärde hon sig franska då hon var aupair. Hon lärde sig engelska då hon träffade sin brittiska exman. ”Du måste använda dina språkkunskaper till något vettigt” sa hennes vänner. Då läste hon in språken på universitet och började jobba, till en början som obehörig lärarvikarie i Katrineholm.

Lärare i 20 år och rektor i 10 år

- Något år senare tog jag lärarexamen vid Örebros universitet. Det blev 20 år som lärare innan jag fick frågan om att vikariera tre månader som rektor i Katrineholm. Jag var tveksam, jag ville vara lärare och inte rektor. Men jag fick fortsätta vara lärare i franska samtidigt som jag var rektor, så då fick det gå.

Vikariatet förlängdes och till slut uppmanades hon att söka den lediga rektorstjänsten. Idag har Magdalena varit rektor i tio år.

Under hennes år inom skolan har hon varit med om ändrade läroplaner, kursplaner och betygsättning.

- Det är en ynnest att ha så mycket lärarerfarenhet när man blir rektor. Men läraryrket är en färskvara. Jag har insett att jag inte är lärare längre. Alla strukturella förändringar påverkar dem som finns i klassrummen. Idag leder jag lärare men låter lärarna vara undervisningsproffs.

Magdalena Norin kan inte vara utan kontakten med ungdomarna. Ibland deltar hon på någon lektion eller så tar hon emot någon ungdom som vill träffa henne.

- När jag gick i skolan träffade man bara rektorn när man skulle få disciplinära åtgärder. Idag knackar det på min dörr när någon elev har bekymmer eller bara vill prata. Det kan vara klassrumsproblem, kamrater eller lärare. Då agerar jag både advokat och åklagare och peppar dem att lösa problemet på egen hand, om det går.

Skola är inte bara kunskap

Måndag den 15 augusti slår Järvenskolan upp sina portar för de första eleverna.

- Det är en spänd förväntan både bland elever och lärare. Skolan kanske ser stor ut utifrån men den är byggd för att ge en gemytlig känsla. Varje årskurs får en egen våning och där har varje klass egna visten, som egna lägenheter. Här har man inga ytterskor, endast strumpor eller tofflor.

- Skola är inte bara kunskap. Varje unge ska få chansen att utvecklas till en god samhällsmedborgare, oavsett vilken socioekonomisk bakgrund de har. De man kan hjälpa från hopplöshet till framtidstro, det är min skattkista vid regnbågens slut. Varje gång det händer. Det är det som driver mig, säger Magdalena Norin.

En stark & trygg skola

Efter varje val tas en kommunplan fram över vad som är viktigast att satsa på under de kommande fyra åren. Här är ett axplock vad som hänt den senaste mandatperioden inom Bildningsförvaltningen.

  • Start av Familjecentralen med öppna förskolan.
  • Ökad personaltäthet inom förskolan och kompetensutveckling av personalen.
  • Omfattande insatser för att öka måluppfyllelsen i grundskolan och gymnasiet.
  • Projekt #klar framtid för att motverka frånvaro och avhopp från gymnasiet.
  • Två nya skolor. Järvenskolan 7-9 och Stensätterskolan F-6.
  • Tolv nya förskoleavdelningar har öppnat.
  • Brett arbete för ökad trygghet för barn och unga, både i skolan och på fritiden.

 

Här kan du läsa en sammanställning över resultatet hur arbetet gått de senaste fyra åren.

Järvenskolan

  • Öppnar 15 augusti
  • Total yta: 8 500 kvm
  • Utemiljö: två 7-manna fotbollsplaner, konstgräs
  • Antal elever: Cirka 1000, plats för 1300
  • Personal: 120
  • Miljökrav: Miljöbyggnad Silver
  • Kostnad: 258 500 000 kronor

En stark & trygg skola

Efter varje val tas en kommunplan fram över vad som är viktigast att satsa på under de kommande fyra åren. Här är ett axplock vad som hänt den senaste mandatperioden inom Bildningsförvaltningen.

  • Start av Familjecentralen med öppna förskolan.
  • Ökad personaltäthet inom förskolan och kompetensutveckling av personalen.
  • Omfattande insatser för att öka måluppfyllelsen i grundskolan och gymnasiet.
  • Projekt #klar framtid för att motverka frånvaro och avhopp från gymnasiet.
  • Två nya skolor. Järvenskolan 7-9 och Stensätterskolan F-6.
  • Tolv nya förskoleavdelningar har öppnat.
  • Brett arbete för ökad trygghet för barn och unga, både i skolan och på fritiden.