/

Publicerad:

Eldsjälar på gymnasiet fick träffa kronprinsessan Victoria

Lindengymnasiet och KTC var under maj månad utvalda att vara med i en pilotprojekt som Generation Pep står bakom. Projektet syftade till att testa och utvärdera sätt att få gymnasieelever att få mer fysisk aktivitet under skoldagen och avslutades med ett seminarium med bland annat kronprinsessparet på kungliga slottet i Stockholm.

Generation Pep är en icke vinstdrivande organisation som arbetar för att sprida kunskap och skapa engagemang kring barn och ungdomars hälsa, allt på initiativ av kronprinsessparet Victoria och Daniel. Genaration Pep utför tillsammans med Karolinska Institutet och Göteborgs Universitet årligen en enkätundersökning för barn och ungdomar mellan 4 – 17 år. Rapporten de släppte 2022 visade på att det helt klart finns utrymme till hälsoförbättringar. I rapporten syns ett tydligt samband mellan regelbunden fysisk aktivitet och psykisk hälsa. De barn och ungdomar som når rekommendationen om 60 minuters fysisk aktivitet per dag upplever mindre symptom av ångest och depression.

Enkäten visade bland annat att:

  • 2 av 10 når rekommendationen kring fysisk aktivitet.
  • 1 av 4 tonåringar har en daglig skärmtid på fem timmar eller mer utanför lektionstid.
  • 1 av 10 barn mellan fyra och sex år har en daglig skärmtid på tre timmar eller mer.

Rapporten finns att läsa på Generation Peps webbsida Länk till annan webbplats.. Där finns det även mer information om vad Generation Pep är och vad de står för.

Lindengymnasiet och KTC blev pilotskolor

Under maj månad deltog Lindengymnasiet och KTC i ett pilotprojekt anordnad av Generation Pep. Projektet gick ut på att uppmuntra gymnasieskolor att testa nya sätt att inkludera fysisk aktivitet under skoldagen.

Lindengymnasiet och Vård- och omsorgsprogrammet på KTC satte samman varsitt team av eldsjälar, bestående av både elever och personal, som tillsammans spånade fram idéer. Till exempel tog de fram och genomförde obligatoriska rörelsepauser under lektionstid och olika så kallade brain breakers där eleverna gör olika rörelseutmaningar och tävlingar.

- Då får hjärnan fokusera på annat och det är ju roligt också – man blir pigg av att skratta, säger Emelie Fredriksson i klass VO20A på KTC.

Avslutning med kronprinsessparet

Projektet avslutades den 30 maj med ett seminarium i Bernadottebiblioteket på kungliga slottet i Stockholm. Med på seminariet var bland annat kronprinsessparet Victoria och Daniel, Carolina Klüft och Kristina ”Keyyo” Petrushina. Representanter från fyra pilotskolor i Sverige (varav alltså hälften var från Katrineholm 🤩) berättade om de goda exempel de tagit fram, vad utfallen blev och vilka lärdomar de tog med sig.

- Det var en jätterolig och intressant dag på slottet. Nu till hösten vill vi sprida det vi lärt oss från projektet till fler klasser på skolan. Det handlar om att ändra lektionsstrukturer; det är de vardagliga sakerna som är viktigast, berättar Frida Lloyd som är lärare på KTC.

En bild på kronprinsessan Victoria tillsammans med två elever från gymnasieskolan KTC i Katrineholm.

På bilden, tagen av Frida Lloyd, flankeras kronprinsessan Victoria från vänster av Emelie Fredriksson och till höger Sumaya Hussein Mohamud, båda från klass VO20A på KTC.