/

Publicerad:

Gratis bussresor för skolungdomar i sommar

I sommar inför vi gratis bussresor för ungdomar i årskurserna 6-9 i grundskolan, samt de som studerar första och andra året på gymnasiet i Katrineholms kommun.

Tre unga personer står på en gata i centrala Katrineholm och pratar med varandra, och ser glada ut.
Foto: Hanna Maxstad.

För vem gäller de fria bussresorna?

Bussresorna gäller för ungdomar som är folkbokförda i Katrineholms kommun och går i årskurserna 6-9 i grundskolan, samt de som studerar första och andra året på gymnasiet. Det gäller alltså inte för ungdomar som idag går i årskurs 5 och ska börja årskurs 6 under hösten 2022.

När och var gäller de fria bussresorna?

Bussresorna gäller i hela Katrineholms kommun, och på Sörmlandstrafikens alla bussar (i Katrineholms kommun) från den 9 juni till den 18 augusti. Det enda undantaget är att resekortet inte gäller på natten mellan 00.00 och 04.00.

Var hämtar jag mitt resekort?

Du kan hämta ditt resekort på Kontaktcenter Länk till annan webbplats. på Djulögatan 31B i Katrineholm. Tänk på att du behöver kunna legitimera dig för att hämta ut resekortet. Saknar du legitimation kan du ta med din förälder/vårdnadshavare som kan bekräfta din identitet. Du kan inte ta med dig ditt syskon. Har du ett resekort sedan tidigare kan du ta med det för att få det laddat. Resekortet är helt gratis.

Kontaktcenter har öppet helgfria vardagar klockan 10 till 16.

Du kan även hämta ditt resekort på våra servicepunkter i Björkvik, Julita och Valla under följande tider då servicepunkterna är bemannade:

Matöppet, Vedebyvägen 5 i Björkvik

• 8 juni klockan 13.30 till 15.
  • 15 juni klockan 11 till 12.30.

ICA Nära Julitahallen, Doktorsvägen 1 i Julita

• 8 juni klockan 8.30 till 10.
  • 15 juni klockan 13.30 till 15.

Tempo Valla, Storgatan 15 i Valla

• 8 juni klockan 11 till 12.30.
  • 15 juni klockan 8.30 till 10.

Registrera ditt kort på Mina sidor och få Tappa bort-garanti

En annan smart sak med resekortet är att du kan få en Tappa-bort-garanti om du
registrerar kortet på Mina sidor Länk till annan webbplats. hos Sörmlandstrafiken. Fyll i dina kontakt- och personuppgifter för att skapa ett konto och registrera sedan ditt nya resekort.

Mina sidor Länk till annan webbplats. kan du också i lugn och ro ladda ditt resekort med mer reskassa. Har du inte tillgång till internet kan du ladda kortet hos Sörmlandstrafikens ombud på Pressbyrån vid Centralstationen i Katrineholm. Ett tips är att ladda på en reskassa på ditt kort, för de tillfällen du behöver åka över kommungränsen in i en annan zon.

Agenda 2030 och de globala målen för hållbar utveckling

Med fria bussresor för ungdomar är vi med och bidrar till att uppnå de globala målen för hållbar utveckling. Tillsammans bidrar vi till att uppnå följande mål:

Mål 10: Minskad ojämlikhet Länk till annan webbplats.
Mål 11: Hållbara städer och samhällen Länk till annan webbplats.
Mål 13: Bekämpa klimatförändringarna Länk till annan webbplats.

Mer information och kontakt

Har du frågor kring fria bussresor för skolungdomar? Vänligen kontakta Kontaktcenter.

Besöksadress: Djulögatan 31 B, Katrineholm Länk till annan webbplats.
Mejl: kontaktcenter@katrineholm.se
Telefon: 0150-570 63