/

Publicerad:

Nya cirkulationsplatsen vid Oppundavägen/Västgötagatan - Katrineholms snyggaste?

Snart är cirkulationsplatsen vid korsningen Oppundavägen/Västgötagatan färdigställd. Flera katrineholmare har lyft att utsmyckningen i cirkulationsplatsen är väldigt fin och uppskattad. Här berättar projektledare Philip Landeman om idéerna bakom utseendet.

Nya cirkulationsplatsen i korsningen Oppundavägen/Västgötagatan. Foto: Josefine Karlsson
Nya cirkulationsplatsen i korsningen Oppundavägen/Västgötagatan. Foto: Josefine Karlsson

– Idén bakom rondellens utsmyckning är faktiskt baserad på en kombination av flera olika idéer. Jag började med att fråga mina kollegor och fick in flera bra tips. Jag var även i kontakt med +Katrineholm Länk till annan webbplats. som kom med förslaget att ha med silhuetten av Katrineholms stad, säger Philip Landeman som är projektledare på samhällsbyggnadsförvaltningen i Katrineholms kommun.

Att den nya rondellen har tagits emot med kärlek från katrineholmarna är något man märker lite extra på +Katrineholm.

– Den nya rondellen är väldigt uppskattad, och ända sedan den kom på plats har vår försäljning av silhuetten på Katrineholms Turistinformation ökat enormt, säger Therése Larsson som är projektledare på +Katrineholm.

En grannkommun har även fungerat som inspirationskälla till Philip i utsmyckningen.

– Jag var på genomresa i Flen och blev inspirerad av Flens kommuns utsmyckning vid deras infarter och i form av Sörmlands hjärta, och valde sen corténstål som material till utsmyckningen, säger Philip.

– Vår stadsträdgårdsmästare Hans har även varit med och planerat planteringen i rondellen. Valet landade på vår-, sommar och höstblommor så som blåsvingel, solhatt, daglilja, axveronica och stäppsalvia som klarar sig bra tillsammans med den automatiska bevattning, avslutar Philip.

Mer om den nya cirkulationsplatsen

Ombyggnationen började redan i december 2020 och där Katrineholms sista trafikljus började ersättas med den nya cirkulationsplatsen. Målet med ombyggnationen är att skapa en säkrare trafikmiljö och skapa bättre förutsättningar för de som går och cyklar. Som cyklist har man numera fyra nya cykelöverfarter att välja mellan. Platsen är även tillgänglighetsanpassad för personer med synnedsättning.

Cirkulationsplatsen kommer att vara helt färdigställd till våren 2022. Det som kvarstår är asfaltering av anslutande cykelbanor.

Vad tycker du?

Vad tycker du om utsmyckningen i den nya cirkulationsplatsen? Snyggast i stan eller har du någon annan favorit? Dela dina tankar via våra våra sociala medier.

Här hittar du Katrineholms kommun på Facebook Länk till annan webbplats.
Här hittar du Katrineholms kommun på Instagram Länk till annan webbplats.