/

Publicerad:

Förskollärare nominerad till Guldäpplet

Förskolläraren Angelica Karlsson ler och tittar in i kameran.

Foto: Maja Edsö

”Stort och ärofyllt”, så beskriver förskolläraren Angelica Karlsson det när hon får frågan hur det känns att vara nominerad till lärarpriset Guldäpplet.

”Jag har sett en stor fördel med att väva i det digitala på många plan och har jobbat mycket med de minsta barnen. Det slår mig ofta hur digitalt kompetenta så små barn är, men också hur mycket man kan erbjuda digitalt på en förskola som man inte kan erbjuda hemma. Det är så mycket bredare än att spela spel på en padda” säger Angelica Karlsson.

Lärarpriset Guldäpplet är ett nationellt pris som delas ut lärare som förnyar undervisningen med hjälp av IT och delas ut av Stiftelsen Yngve Lindbergs minne.

Angelica jobbar på förskolan Karossen i Katrineholm och är nominerad för sitt arbete med digitala verktyg i förskolan. Angelica väver in verktyg som lärplattor, projektor, mikroskopägg, greenscreen i undervisningen, och ser till att de används tillsammans med analoga verktyg.

”Jag är otroligt tacksam över att jag får det förtroendet kring de digitala frågorna i förskolan, jag har verkligen getts förutsättningarna att jobba med det”, säger hon.

Angelica är något som kallas för IKT-ombud, vilket innebär att hon är utsedd att jobba med digitala frågor.

”Jag tycker om det här med verksamhetsutveckling. Mycket handlar om att hitta system och strukturer och ordning och att förmedla det till mina kollegor så vi har en bra samarbetsyta och kan jobba likvärdigt, så man får en systematik i arbetet."

Drygt 100 lärare är nominerade till priset i år.

”Det känns väldigt ärofyllt bara att vara nominerad”, säger Angelica.