/

Publicerad:

Goda idéer - Stavstugan först ut när vi lyfter våra duktiga medarbetare

I Katrineholms skolor finns massor med smarta, kompetenta, målmedvetna, engagerade och påhittiga personer. Nu är det dags att lyfta några av dem!

Först ut är Stavstugans förskola, som har ett nytt smart arbetssätt kring barnens flerspråkighet.

I Katrineholms skolor finns massor med smarta, kompetenta, målmedvetna, engagerade och påhittiga personer. 

Nu är det dags att lyfta några av dem! I en serie som kallas Goda idéer kommer vi presentera den ena efter den andra av just den varan - stort som smått. 

I den första delen ska vi besöka Stavstugans förskola, där rektor Kristina Uggla och personalen har ​påbörjat ett flerspråkigt arbetssätt ​för att möta upp ​de flerspråkiga barn​en på förskolan. Att det var en hög andel flerspråkiga barn var inte synligt när hon i somras klev in som ny rektor på förskolan.

"Arbetssättet var inte helt utvecklat, hur jobbar vi med de här flerspråkiga barnen och tar tillvara på det kompensatoriska uppdraget vi har?" säger Kristina Uggla. 

I oktober startade de ​upp sitt flerspråkiga arbete. Pedagogerna är väldigt positiva. Interkulturalitet och flerspråkighet genomsyrar hela dagen, men ​med ett extra fokus vid till exempel samlingar. ​Pedagogerna ser en stor utveckling hos barnen, både språkligt och socialt.

"Vi såg direkt reaktioner hos barnen, de blev självsäkra och lyste upp när vi frågade dem om deras språk, när vi frågar "Hur säger man sol på somaliska", "hur säger man sol på arabiska"? Då lyser barnen upp, säger pedagogen Sara Karlsson.

​Det flerspråkiga utvecklingsarbetet pågår för fullt på Stavstugan, men Kristina ​framhåller att ​flerspråkigt arbetssätt är viktigt också på de förskolor som inte har en så stor andel flerspråkiga barn då samhället runt om oss är mångkulturellt och vi behöver se olikheter som styrkor och inte som skrämmande.