/

Publicerad:

Nytt blickfång i Valla invigt

Ytterligare en muralmålning har invigts i kommunen. Nu är det Valla som har begåvats med ett konstverk som syns lång väg och Lagerlundavägens hyreshus som har fått en livfull ansiktslyftning av konstnären EKTA - Daniel Götesson.

Det är en slående vy som möter en numera, så fort en svänger in på Lagerlundavägen 7 i Valla. Husväggen är ett enda stort konstverk och för den äldre generationen påminner den nog en del om 50-60-talens grafiska mönster.

Daniel Götesson, konstnären som kallar sig EKTA, började med att lägga en hel del tid på att åka runt i Valla för att lära känna miljön.

- Jag påverkas jättemycket av miljö. Men sen vet jag ju aldrig riktigt vad som kommer ut på andra sidan, förklarar han.

Efter miljöintrycken skred han till verket... med början i skolan.

Workhops på Valla skola

EKTA har valt att involvera byborna och har framförallt arbetat tillsammans med barnen i Valla vid flera tillfällen.

- Vi arbetade i huvudsak med collagetekniker med färgat papper och lim. Vi talade
om skillnaden mellan abstraktion och figuration och de fick arbeta helt fritt men jag
föreslog att de skulle prova att arbeta abstrakt, vilket de flesta också gjorde, berättar Daniel.

Vid tredje tillfället bad hand dem arbeta i landskapsformat och de fick i uppgift att markera ut de fyra fönstren på fasaden som skulle målas och sedan göra en egen collage-skiss på hur deras vägg skulle se ut.

- Jag upplevde eleverna som väldigt nyfikna och kreativa och samtliga deltog på ett eller
annat vis. Jag dokumenterade allt material och hittade inspiration till former som nu kan
återfinnas i den färdiga väggen.

Associativa utflykter

Arbetet mynnade till slut ut i kommunens senaste offentliga konstverk "Associativa utflykter".

Verket tar avstamp i arkitekturen och miljön runt omkring. Den något dova färgskalan
återfinns i området och har kompletterats med ljusare rosa, blått och rött.
Verket är abstrakt men med figurativa inslag som lockar till fri tolkning för den som tittar.

- Jag hade ett samtal med en av de boende här omkring när jag var på väg att avsluta målningen och det fick mig att just då se den som en demokratisk historia. Ett pussel där alla bitar får plats. Den är lite mer strukturerad i kanterna och så är det som en kil och lite mer bråkigt i mitten.

Verket är en balansakt mellan abstrakt och figurativt.

- Jag vill gärna ha något som hintar om figuration, alltså nåt föreställande, men ändå lämna utrymme för betraktaren att hitta det själv. En rent 100-procentig abstraktion rör inget i mig direkt, så det är en fin balans att ligga mitt emellan och det är så spännande eftersom andra människor ser helt andra saker i det än jag gör.

Därav namnet, Associativa utflykter. EKTA ser det som en inbjudan till betraktaren att fritt läsa bilden och hitta sitt eget innehåll.

- Sen gillar jag att det skevar lite. Vi har så orimliga krav idag och jagar det perfekta, som egentligen är omöjligt att uppnå. Om vi hårddrar det är det alltså det imperfekta som är perfekt eftersom det är så verkligheten ser ut.

Kulturnämndens ordförande Cecilia Björk invigde verket, kommunens konstansvarige, Gustav Person sade även han några väl valda ord innan Daniel berättade för publiken om sina tankar kring resan till färdigt konstverk. Invigningen bjöd på festis och alkoholfritt bubbel för det 30-tal Vallabor som fanns på plats. För barnen fanns även möjlighet att pyssla och måla samtidigt som de inspirerades av konstverket.

Bild tagen uppifrån över ett bord. Man ser händer som lägger mönster av rivna pappersbitar i olika färger. Foto: Daniel Götesson
Konstnären EKTA, Daniel Götesson, i full färd med att skissa på en halvfärdig husvägg.
Konstnären EKTA, Daniel Götesson, framför sin muralmålning Associativa utflykter, i Valla. Foto: Marie Moqvist
Några vuxna står vid ett bord med ett stort fat fullt med frukt, festisar och bubbeldricka medan några barn står på kö framför för att få godsakerna. Foto: Marie Moqvist
Längst fram i bild sitter tre barn på asfalten och målar varsin teckning. Framför dem hukar konstnären själv, Daniel Götesson, och pratar med dem. I bakgrunden syns muralmålningen. Foto: Marie Moqvist
En bild på muralmålningen Associativa utflykter, av EKTA, från en annorlunda vinkel. Foto: Marie Moqvist
I förgrunden ser man ryggen på några barn som tittar på när kulturnämndens ordförande Cecilia Björk invigningstalar. Bakom henne syns den målade husväggen. Foto: Marie Moqvist