/
/

Publicerad:

Kontaktcenter i nya lokaler hjälper dig med dina ärenden

Behöver du hjälp med att fylla i en e-tjänst, skriva ut något eller ansöka om skolskjuts för ditt barn? Nu finns Kontaktcenter i nya lokaler på Djulögatan 31 B i Katrineholm - en gemensam reception för att underlätta för dig.

För att erbjuda bättre service för våra medborgare, oavsett ärende, finns nu en reception för alla.
- Med en gemensam reception utökar vi servicen till medborgarna och gör det enklare att komma i kontakt med kommunen, säger Karin Rytter som är verksamhetschef för Kontaktcenter i Katrineholms kommun.

Kontaktcenter finns på Djulögatan 31B i Katrineholm och sedan den första september kan du som medborgare bland annat få hjälp med:

  • Hjälp att hitta och fylla i kommunens e-tjänster och blanketter.
  • Få hjälp med att skriva ut intyg och andra viktiga dokument.
  • Ta emot din felanmälan.
  • Hjälp med frågor gällande avgifter, fakturor eller ansökan inom barnomsorgen.
  • Stöd till dig som är elev vid Viadidakt med att ta fram studieintyg och frånvarorapporter samt bistå i ansökningsprocessen.
  • Konsumentrådgivning
  • Budget- och skuldrådgivning
  • Skriva ut situationsplaner och planritningar i bygglovsärenden.
  • Lämna ut parkeringstillstånd och bistå vid ansökan om parkeringstillstånd.

- Som medborgare behöver du inte längre veta vilken förvaltning du ska vända dig till med din fråga, utan du kan få vägledning av våra kommunvägledare oavsett vilket område inom kommunen ärendet gäller, säger Karin Rytter.

Hjälp med ännu fler ärenden

I praktiken innebär detta att medborgaren kan få hjälp med flera ärenden samtidigt på samma plats och alltid vet var hen ska vända sig. Som ett led i att digitalisera kommunen så har mängden e-tjänster ökat. För den som behöver hjälp med att använda en e-tjänst så finns nu hjälp att få, oavsett fråga.
- Det här skapar en trygghet och vi hjälper även flera medborgare till självhjälp. För den som inte har möjlighet att besöka oss finns fortfarande möjlighet att få hjälp via vår växel som nås på 0150-570 00, säger Karin Rytter.

Den nya kommungemensamma receptionen är ett utökat samarbete mellan Kontaktcenter vid kommunledningsförvaltningen och Viadidakt, Samhällsbyggnadsförvaltningen och Bildningsförvaltningen. Från och med den första september finns tre kommunvägledare på plats samt en stödfunktion som hjälper till med utskrift och service.

I anslutning till Kontaktcenter sitter numera också kommunens budet- och skuldrådgivare och två dagar i veckan finns barnomsorgshandläggare från bildningsförvaltningen på plats. Flera dagar i veckan finns personal från de olika förvaltningarna på plats som kan svara på specifika frågor i särskilda ärenden.

Besök oss

Du hittar oss i våra nya lokaler på Djulögatan 31 B Länk till annan webbplats.. Kontaktcenter har öppet vardagar klockan 10-16. Du kan även ringa till oss på 0150-570 63. Det går även bra att mejla kontaktcenter@katrineholm.se

Tack för att du att du håller avstånd när du besöker oss. Tillsammans minskar vi smittspridningen. Tänk på att:

  • Stanna hemma om du känner dig sjuk.
  • Tvätta händerna ofta och i minst 20 sekunder.
  • Undvika sociala sammanhang och platser där många personer vistas.
  • Håll avstånd från dem du träffar, även saliv från skratt kan smitta.
  • Hosta och nys i armvecket.

Är du i riskgrupp?

Om du är en person i riskgrupp och inte kan besöka oss kan du få hjälp genom att ringa oss på telefon. Ring oss via kommunens växel på 0150-570 00 eller 0150-570 63.

Vill du veta mer om Kontaktcenter?

På vår sida kontaktcenter får du veta mer om vilken typ av hjälp vi erbjuder.

Har du frågor om kontaktcenter?

Hör av dig till:
Karin Rytter, verksamhetschef för Kontaktcenter i Katrineholms kommun
Telefon 0150-570 26