/
/

Publicerad: 04 jun 2020

Plåtskåpen berättar Katrineholms historia

Runt om i Katrineholms stadskärna finns nu historiska katrineholmsbilder på elskåpen. Vill du kika på alla bilder får du en 700 meter lång lärorik, historisk promenad.

Louise Magnusson, Göran Dahlström, Jarl Axelsson och Christer Sundqvist framför ett av de tjugotal skåpen som idag berättar katrineholmshistoria.

Louise Magnusson, Göran Dahlström, Jarl Axelsson och Christer Sundqvist framför ett av de tjugotal skåpen som idag berättar katrineholmshistoria.

Runt om i de centrala delarna av Katrineholm finns nu 22 historiska bilder uppklistrade på gamla elskåp. Till bilderna finns en förklarande text som berättar historien om bilden. Syftet är att bilderna ska försköna stadsmiljön samtidigt som de motverkar klotter. Bilderna och dess motiv har anknytning till den platsen där de finns uppklistrade. Idén till de historiska plåtskåpen väcktes av Göran Dahlström (S), kommunstyrelsens ordförande.

– När jag besökte Helsingborg och Borås för en tid sedan såg jag de i vanliga fall trista, grå elskåpen, ofta täckta med klotter, istället klädda med vackra historiska bilder. Då tänkte jag; det här måste vi kunna ha i Katrineholm också, berättar Göran Dahlström (S) kommunstyrelsens ordförande.

Nu har idén blivit verklighet. Jarl Axelsson, elingenjör vid Tekniska Verken och Louise Magnusson VD KFV Marknadsföring involverades i projektet.

I ett första skede handlar det om 22 skåp i Katrineholms stadskärna.

– Vill man se och läsa alla bilderna är det en promenad på ca 700 meter. Vackra bilder och intressanta, lärorika texter om husen och människorna i Katrineholm. Ur ett historiskt perspektiv, säger Louise Magnusson.

Ladda ner kartan över var elskåpen finns här.PDF

Karta över var de historieberättande elskåpen finns.

Karta över var de historieberättande elskåpen finns.