/
/

Publicerad: 13 feb 2020

Plåtskåp ska förskönas med historiska bilder

Historiska katrineholmsbilder ska snart pryda elskåpen runt om i Katrineholms stadskärna. Syftet är att bilderna ska försköna stadsmiljön samtidigt som de motverkar klotter.

Louise Magnusson, Jarl Axelsson och Göran Dahlström framför ett av de tjugotal skåpen som ska få en historisk bild. Det här skåpet finns i hörnet av Drottninggatan, Fredsgatan.

Louise Magnusson, Jarl Axelsson och Göran Dahlström framför ett av de tjugotal skåpen som ska få en historisk bild. Det här skåpet finns i hörnet av Drottninggatan, Fredsgatan.Foto: Geza Simon

– När jag besökte Helsingborg och Borås för en tid sedan såg jag de i vanliga fall trista, grå elskåpen, ofta täckta med klotter, istället klädda med vackra historiska bilder. Då tänkte jag; det här måste vi kunna ha i Katrineholm också, berättar Göran Dahlström (S) kommunstyrelsens ordförande.

Idén blir snart verklighet. Jarl Axelsson, elingenjör vid Tekniska Verken i Katrineholm involverades i projektet. Han gillade idén så pass mycket att Tekniska Verken går in som huvudsponsor av projektet.
I ett första skede handlar det om 20-25 skåp i Katrineholms stadskärna. De historiska bilderna tas fram av kulturförvaltningen i samarbete med Katrineholms arkiv. Förutom fyra bilder. Dessa ska efterlysas hos Katrineholms invånare.

Fotomontage före och efter.

Fotomontage före och efter.

– Kanske har någon en gammal glömd, vacker katrineholmsbild i sin byrålåda. Bilden ska helst föreställa området där skåpet står. Vi hoppas att genom att ge elskåpen en ny skrud både blir trevliga att titta på och gör det mindre intressant att klottra på, säger Louise Magnusson.

Vill du skicka in en bild, läs mer på katrineholm.se/elskap