/
/

Publicerad: 03 jan 2020

Nu blir det enklare för katrineholmarna att ansöka om bygglov

Hemmarenovering. Foto: Hanna Maxstad

Idag (3 januari) lanserar vi en ny e-tjänst för digitala bygglov. Den nya e-tjänsten är en del i vårt arbete med att förbättra och förenkla servicen till invånare och företagare, och öka tillgängligheten och den interna effektiviteten i kommunen.

I den nya e-tjänsten ansöker du nu digitalt om exempelvis bygglov, marklov, rivningslov eller förhandsbesked. Här anmäler du även sådant som inte kräver bygglov, exempelvis installation av eldstad eller byggnation av ett Attefallshus. Inloggning och signering sker med hjälp av BankID och e-tjänsten fungerar på datorer, mobiltelefoner och surfplattor.

– Det är väldigt positivt att vi kan möta invånarna och företagarnas behov och underlätta för dem i bygglovsprocessen samtidigt som vi effektiviserar vår handläggning, säger Erik Bjelmrot, plan- och byggchef på samhällsbyggnadsförvaltningen i Katrineholms kommun.

Tre fördelar med den nya e-tjänsten

  1. Du kan följa ditt bygglovsärende via funktionen ”Mina sidor” - från start till slut.
  2. Du har alla handlingar samlade på ett och samma ställe.
  3. Den är öppen dygnet runt.

Så här kommer du igång

Allt du behöver för att komma igång med den nya e-tjänsten är ett BankIDlänk till annan webbplats och att du har dina bygglovshandlingar i digitalt format, exempelvis i pdf. Du når den nya e-tjänsten via vår e-tjänstportallänk till annan webbplats.

Kontakt