- Startsida
- Bygga, bo och miljö
- Miljö och hälsoskydd
- Hälsoskydd
- Bostadsmiljö
Bostadsmiljö
En bra boendemiljö betyder att störningarna ska vara så små som möjligt. Ren luft och tyst miljö är viktigt. Du ska inte behöva utsättas för lukt eller buller eller riskera att skadas av radon, mögel eller annat som är farligt för människors hälsa.
Hembesök i Nävertorp
Mellan den 6 oktober och den 6 november 2025 kommer två miljöinspektörer från samhällsbyggnadsförvaltningen att göra
hembesök i lägenheter i hyresfastigheter i Nävertorp.
Vi gör hembesöken för att kontrollera om din boendemiljö är bra för dig att bo i. Vi besöker inte alla lägenheter, så det är inte säkert att vi besöker just dig. Det är helt frivilligt att släppa in oss i lägenheten och vi kommer att legitimera oss med tjänstelegitimation. Hembesöket
tar cirka 15–20 minuter.
Vi gör följande saker i lägenheten:
- Mäter temperatur i vattnet i badrummet och köket.
- Mäter temperaturen i rummen och på golvet.
- Kontrollerar drag från otätheter.
- Kontrollerar om luftventilerna fungerar.
- Kontrollerar om det finns mögel eller fukt.
- Ser om det finns skadedjur.
Har du frågor om våra besök eller vill lämna synpunkter om din
boendemiljö så kan du höra av dig till oss.
Telefon: 0150-576 19 och 0150-576 11
E-post: adnan-abdi.osman@katrineholm.se eller
natasha.hogberg@katrineholm.se
Vem har ansvaret för min bostadsmiljö?
Om du har problem med en bostad du hyr ska du i första hand ta kontakt med fastighetsägaren/hyresvärden. Det är fastighetsägaren som ansvarar för att bostaden uppfyller de krav som gäller.
Lämna klagomål på bostadsmiljön
Om du och fastighetsägaren inte är överens i frågor som gäller bostadsmiljön kan du kontakta oss på samhällsbyggnadsförvaltningen och lämna in ett klagomål. Vi gör då en bedömning av problemet och fattar ett beslut. Beslutet kan antingen ge dig rätt och fastighetsägaren måste då åtgärda problemet. Det kan också vara så att vi bedömer att bostadsmiljön är tillräckligt bra och att det är dina krav som är för höga.
Här hittar du en ifyllningsbar blankett för anmälan av klagomål. Länk till annan webbplats.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 7 oktober 2025
Kontakt
Samhällsbyggnadsförvaltningen
Telefon: 0150-570 00
Öppettider: måndag till fredag klockan 8-16. Lunchstängt klockan 12-13.
Tillgänglighet: tillgänglighet för besökare
Observera att vi endast tar emot bokade besök. Övriga besök hänvisar vi till Kontaktcenter på Djulögatan 31B i Katrineholm.