Tillbaka Lättläst

Lättläst

Om du vill läsa lättläst
ska du titta efter symbolen
och texten för lättläst.

Så här symbolen för lättläst ut  ikon lättläst, 1 kB.

Många av kommunen sidor på
på webb-platsen har sidor
som är lättlästa.

Symbolen för lättläst
finns ovanför rubriken
på varje sida som har lättläst text.

Vi vill skriva så att alla förstår.
Vi arbetar med ge ännu fler sidor
en lättläst text.

Vem behöver lättläst?

Vi vet att många människor
har svårt att läsa.

Studier visar att 25 %
av den vuxna befolkningen
i Sverige behöver hjälp med att läsa.  

De som kan behöva lättläst är:

  • Personer med dyslexi och med andra
    läs- och skrivsvårigheter.
  • Ny-svenskar
  • Personer med intellektuell
    funktions-nedsättning
  • Personer med afasi
  • Äldre med demens
  • Ovana läsare
  • Barndomsdöva
  • Andra grupper som har svårt
    med läsningen av olika skäl
Skicka ett tips om sidan till någon
Katrineholms kommun
Postadress: 641 80 Katrineholm
Växel: 0150-570 00
Kontaktformulär Meddelandet skickas till: Katrineholms kommun
* = Obligatorisk uppgift
*

Mer information

Centrum för lättläst