Likabehandlingsplan

Inledning

Det demokratiska värdet skall utgöra grunden för all verksamhet i förskolan, skolan och fritidshemmet. All planering och alla aktiviteter skall genomsyras av ett gemensamt förhållningssätt som präglas av respekt, solidaritet och tolerans. Utgångspunkten för arbetet i Bildningsförvaltningen är att alla barn och ungdomar i förskola, skola och fritidshem ska behandlas likvärdigt. Alla ska ha samma möjligheter och rättigheter att fullgöra sin skolgång.

Skollagen (SFS 2010:800) – 6 kapitlet

Enligt 6 kapitlet i ligger det i huvudmannens ansvar att se till att det inom ramen för varje enskild verksamhet:

  • bedrivs ett målinriktat arbete för att motverka kränkande behandling av barn och elever
  • genomförs åtgärder för att förebygga och förhindra att barn och elever utsätts för kränkande
  • årligen upprättas en plan med en översikt över de åtgärder som behövs för att förebygga och förhindra kränkande behandling av barn och elever. Planen ska innehålla en redogörelse för vilka av dessa åtgärder som avses att påbörjas eller genomföras under det kommande året. En redogörelseför hur de planerade åtgärderna har genomförts ska tas in i efterföljande års plan. Dessutom ska barn och elever engageras i arbetet med att ta fram planen.
  • I skollagens 6 kap. 9 § finns ett förbud mot att huvudmannen eller personal inte får utsätta ett barn eller en elev för kränkande behandling.
  • Enligt skollagen 6 kap. 10 § är lärare, förskollärare eller annan personal som får kännedom om att ett barn eller elev anser sig ha blivit utsatt för kränkande behandling i samband med verksamheten är skyldig att anmäla detta till förskolechefen eller rektorn. En förskolechef eller rektor som får kännedom om att ett barn eller en elev anser sig ha blivit utsatt för kränkande behandling i samband med verksamheten är skyldig att anmäla detta till huvudmannen. Huvudmannen är skyldig att skyndsamt utreda omständigheterna kring de uppgivna kränkningarna och i förekommande fall vidta de åtgärder som skäligen kan krävas för att förhindra kränkande behandling i framtiden.

Diskrimineringslagen (SFS 2008:567)

Enligt diskrimineringslagen, som trädde i kraft 1 januari 2009, ska den som äger verksamheten se till:

  • att arbeta målmedvetet för att aktivt främja lika rättigheter och möjligheter för barn och elever oavsett

- kön

- etnisk tillhörighet

- religion eller annan trosuppfattning

- funktionshinder

- sexuell läggning

- könsöverskridande identitet

- ålder

Det innebär att skolorna ska göra allt för att ingen ska bli diskriminerad eller trakasserad.

  • att göra allt de kan för att förebygga och förhindra att något barn eller någon elev utsätts för trakasserier som har samband med någon av diskrimineringsgrunderna.
  • att varje år upprätta en likabehandlingsplan som innehåller en översikt över det som behövs göras för att främja lika rättigheter och möjligheter för barn och elever, dels förebygga och förhindra sexuella trakasserier.
  • Om en elev eller barn blivit utsatt för kränkande behandling, diskriminering eller trakasserier och berättar det för någon vuxen i verksamheten, så måste verksamheten göra allt för att ta reda på vad som hänt och förhindra att det händer igen. Om så inte sker kan verksamheten bli skadeståndskyldig.
  • Uppdraget att motverka kränkande behandling är en del av det demokratiska uppdraget. Detta hänger i sin tur samman med hela skolans, förskolan och fritidshemmets verksamhet. Arbetet mot kränkande behandling bör ses i ett vidare sammanhang och skall omfatta alla på verksamheten, dvs. barn, elever och vuxna som deltar i verksamheten, vilket också omfattar föräldrar/vårdnadshavare. Ansvaret för att motverka kränkande behandling finns i ett antal styrdokument utöver skollagen och diskrimineringslagen. Dessa är läroplanerna, arbetsmiljölagen, brottsbalken samt FN:s konvention om barns rättigheter.
  • Kränkande behandling handlar om såväl individen som den miljö som hon eller han befinner sig i. Orsaker till att kränkningar uppkommer kan sällan enbart kopplas till individer eller miljön. Det handlar istället om samspelet mellan individ och miljö. Allt det vi utsätts för i vår arbetsmiljö påverkar hur vi mår och hur vi uppträder mot varandra. Genom att i större utsträckning fokusera på faktorer i miljön och i verksamhetens arbetssätt ges vi som arbetar i verksamheterna fler verktyg att arbeta mot kränkande behandling. (Wester, Modigh, Eilard 2004)

Typer av kränkande behandling

När skolan på osakliga grunder behandlar en elev sämre än andra elever och

missgynnandet har samband med kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan

trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning, könsöverskridande identitet eller

ålder.

Direkt diskriminering

Att en elev missgynnas och det har en direkt koppling till de sju

diskrimineringsgrunderna

Indirekt diskriminering

Man kan också diskriminera genom att behandla alla lika. Det är det som kallas

indirekt diskriminering. Det sker när skolan tillämpar en bestämmelse eller ett

förfaringssätt som verkar vara neutralt, men som i praktiken missgynnar en elev på

grund av kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder,

sexuell läggning, könsöverskridande identitet eller uttryck samt ålder.

Mobbning

Definitionen på mobbning är att en person blivit utsatt för kränkningar vid upprepade

tillfällen. Det råder en obalans i makt mellan den som mobbar och den som utsätts för

mobbning.

Trakasserier och kränkande behandling

Gemensamt för kränkande behandling är att det handlar om ett uppträdande som

kränker en elevs värdighet. Trakasserier och kränkande behandling kan vara;

 

  • Fysiska (slag, knuffar)
  • Verbala (hot, svordomar, öknamn)
  • Psykosociala (utfrysning, grimaser, alla går när man kommer)
  • Texter och bilder (teckningar, lappar, sms, mms, fotografier, msn, och meddelande på olika webbcommunities).

Trakasserier

Uppträdande som kränker en elevs värdighet och som har samband med kön,

könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan

trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning och ålder.

Både skolpersonal och elever kan göra sig skyldiga till trakasserier.

Kränkande behandling

Uppträdanden som kränker en elevs värdighet, men som inte har samband med någon

diskrimineringsgrund.

Det kan vara: retas, mobbas, frysa ut någon eller knuffas.

Både skolpersonal och elever kan göra sig skyldiga till kränkande behandling.

Skolans personal måste ibland tillrättavisa en elev för att skapa en god miljö för hela

klassen. En befogad tillrättavisning är inte en kränkning i lagens mening, även om

eleven i fråga kan uppleva det som kränkande.

Målsättning med arbetet mot kränkningar och diskriminering

Likabehandlingsplanen gäller för alla som arbetar i Katrineholms kommuns Bildningsförvaltning, barn och ungdomar såväl som vuxna. Flera undersökningar visar att barn och ungdomar, i olika omfattning, utsätts för kränkande behandling av kamrater eller vuxna i de pedagogiska verksamheterna. Kränkande behandling drabbar också vuxna i verksamheterna. Det är viktigt att vuxna i förskolan/skolan/fritidshemmet är ett föredöme för barn och ungdomar i verksamheterna.

Målsättningen för samtliga skolområden är att:

  • Alla som arbetar i kommunens pedagogiska verksamheter, barn och elever såväl som vuxna, skall mötas med respekt för sitt människovärde.
  • Ingen skall känna sig rädd på väg till, från eller i verksamheten/på arbetsplatsen och inte heller på fritiden.
  • Alla skall känna sig trygga i verksamheterna och på arbetet.
  • Alla vuxna skall ges möjlighet till kontinuerlig kompetensutveckling. Det handlar om kompetens om hur kränkningar förebyggs, upptäcks och motverkas. Sådana kunskaper är basen att utgå ifrån när verksamheten planerar sitt arbete. 
Skicka ett tips om sidan till någon
Bildningsförvaltningen
Postadress: 641 80 Katrineholm
Telefon: Reception: 0150-572 70
Växel: 0150-570 00
Kontaktformulär Meddelandet skickas till: Bildningsförvaltningen
* = Obligatorisk uppgift
*

Mer information