Två fotografier på en man som sitter vid ett köksbord. Den ena är svartvit, den ena är i färg.

Imants Gross - Exhausted @ Moma

Imants Gross

Fyra serier
Life is Elsewhere… – Barta – Vintages – Adam’s Apple

17 juni-15 augusti

Från gatufotografering i storstäder och konceptuell konstruktion, med motiv från Hamlets monolog, till privata dokumentärbilder på lettiska landsbygden och intimt självporträtterande med bilder från fyra generationer. Så sammanfattar Imants Gross sin fotografiutställning.

Imants Gross började fotografera som 15 åring i slutet på 60-talet med en kamera som han ärvde efter sin farfar. Han har sedan dess haft fotografi som ett sätt att uttrycka sig och dokumentera sin omgivning vid sidan av en karriär inom diplomati och internationella relationer. Sedan 2008 har Imants Gross fokuserat på att arbetat med projekt och arrangera utställningar.

Vintages

Tiden beskrivs ofta som en flyende fjäril, den vackra men kortlivade insekten. I projektet Vintages/Årgångar har Imants Gross likt en fjärilsamlare med fotografier från sina, sina föräldrars och sin farfars arkiv sökt kategorisera och samla tidens tecken från olika generationer som nålats upp i kollage med insektsnålar i ramar som liknar vitriner. På så vis bildar han ett mycket privat självporträtt men samtidigt ett mer universellt porträtt av nutiden och sina närmaste generationer. Här finns också en referens till pin up kulturen genom porträtt, självporträtt, landskapsbilder, stilleben och snapshots som likt 50 och 60-talens bilder av film- och popstjärnor nålats fast under glas som torkade insekter. Genom att  “ladda upp“ bilder från olika tidsepoker sida vid sida likt på sociala medier som Instagram och Pintrest skapas också intrycket av tidlöshet, att all tid är i närvarande nutid, att generationsklyftor i tid inte existerar och att en själv kan återses i såväl ansiktena från det förgångna som i morgondagens.

Barta

I serien Barta försöker Imants Gross hitta tillbaks till sina rötter genom att söka efter spår av hans farfar Mikelis Gross (1886-1968) i den lilla byn Barta i sydvästra Lettland. Mikelis Gross var en lettisk fotograf som verkade som industrifotograf vid Siemens fabriker i St Petersburg innan revolutionen. Under det tidiga 1920 talet återvände han till Barta där han satte upp sin egen fotostudio och 1920 föddes Imants far i Barta.

Fotografierna i serien är från hans besök till Barta under 2012 och 2013. Han har där försökt porträttera individer och platser han mött och lärt känna. Han har försökt avbilda spår som visar på utvecklingen från tiden före Sovjetperioden till idag. Det är inte ett reportage av Barta men snarare Imants privata dokumentation och reflektion över livet och människorna som lever där i dag.

Life is Elsewhere…

Life is Elsewhere… representerar Imants Gross svartvita fotoserie som skapades i städerna Riga, Tallinn, Stockholm, Barcelona, Florens, Paris och New York.
Imants Gross gick på en gata i New York när en vägg med ett provocerande graffitimeddelande fångade hans uppmärksamhet: Livet är någon annanstans. Varför är det så att vi så ofta är missnöjda med våra liv? Varför är gräset alltid grönare på andra sidan staketet? Varför njuter vi inte av nuet, den plats som vi lever i? Och varför är det så att vi ofta är orienterade på framtiden eller på annan geografisk plats i våra ansträngningar att skapa ett verkligt lyckligt liv? Medan vi hanterar komplikationer i livet, hoppas vi att livet kommer att bli bättre och lyckligare någon annanstans eller någon gång i framtiden – då kommer vi att vara fullständiga. Är det inte det som gör att vi inte kan njuta av dagen?

Traditionen med "street photography" (gatufotografi) handlar om att fånga ögonblicket i stället för att iscensätta det. Enligt den traditionen arbetar Imants Gross med sina bilder och fångar det "speciella ögonblick" människorna är vittnen till och formare av den tid de lever i. Han presenterar deras karaktärer, känslor och relationer.

Adam’s Apple.

Adam’s Apple gjordes för samtidskonstprojektet TO BE OR NOT som ställdes ut på Dailes teatern i Riga 2012. Invigningen hölls i samband med premiären av en nyproduktion på teatern Romeo och Julia av William Shakespeares. Utställningens tema var ett annat av Shakespeares verk – Hamlet. Imants Gross serie, innehållande sex fotografier med titeln Adam’s Apple, leder tankarna till skuld. I denna tid av snabb teknik och konsumtionsutveckling är alla ansvariga för de katastrofala följderna av deras till synes oskyldiga aktiviteter mot miljön – vår framtid. Naturen är så bräcklig och känslig. Bland annat är en av tolkningarna av äpplet också varumärket Apple, som i sin tur symboliserar den kontinuerliga tillväxten och globaliseringen av den moderna ekonomiska processen. Äpplet, som den förbjudna frukten, lockar mänskligheten med välstånd, samtidigt som den kräver en betalning för oansvarighet. Om vi inte kommer att ändra vår inställning, hotar varje levande sak att försvinna, förgås, precis som Apple i Imants Gross fotografi, där avtrycket av Apples varumärke har börjat ruttna.

Skicka ett tips om sidan till någon
Kultur- och turismförvaltningen
Postadress: 641 80 Katrineholm
Telefon: 0150-576 30
Växel: 0150-570 00
Kontaktformulär Meddelandet skickas till: Kultur- och turismförvaltningen
* = Obligatorisk uppgift
*