Lotteritillstånd

Många föreningar kämpar med sin ekonomi. Att sälja lotter kan ge ett tillskott för verksamheten. 

Enligt lotterilagen krävs tillstånd för att anordna lotterier. Ideella föreningar kan söka tillstånd eller registrering i den kommun där föreningen är verksam. För att få tillstånd att sälja lotter behöver föreningen en lotteriföreståndare som ska ha kontakt med den kontrollant som kommunen utser till föreningen. 

Det finns två sorters lotteritillstånd:

  • tillfälligt lotteritillstånd
  • registrering av lotteritillstånd.

 

Tillfälligt lotteritillstånd, §15

Tillfälligt lotteritillstånd söks för enstaka stora lotterier. Se blanketten för ansökan om tillstånd för lotterier §15.

Registrering av lotteritillstånd, §17

Registrering av lotteritillstånd är det mest vanliga. En förening som söker registrering får ett tillstånd som räcker i tre år. Enda begränsningen är att omsättningen på tre år får vara maximalt 20 basbelopp (cirka 850 000 kronor år 2009).

Ansökan

Ansökan om registrering eller ansökan om lotteritillstånd ska ske på särskilda blanketter som ska skickas till kommunens lotterihandläggare. Blanketterna hittar du i vänstermenyn under "Blanketter föreningar".

Skicka ett tips om sidan till någon
Service- och teknikförvaltningen
Postadress: 641 80 Katrineholm
Växel: 0150-570 00

Kontaktperson

Lotterihandläggare Karin Wadman
Telefon: 0150-572 35, växel 570 00
Kontaktformulär Meddelandet skickas till: Service- och teknikförvaltningen
* = Obligatorisk uppgift
*

Mer information

Lotteriinspektionen