Köp på distans och hemförsäljning

Distans- och hemförsäljningslagen gäller när man ingår avtal på distans inom Sverige och vid hemförsäljning.

Lagen gäller distansavtal, till exempel köp via Internet, postorder, telefonförsäljning och vid hemförsäljning. Ett distansavtal är när du och säljaren inte träffas personligen.

Lagen är tvingande till konsumentens fördel och kan inte avtalas bort.

  • Lagen ger dig 14 dagars ångerrätt från det att du har tagit emot varan.
  • Gäller det en tjänst börjar ångerfristen gälla den dag avtalet ingås.

Vid distansavtal börjar ångerfristen aldrig att gälla innan du i en handling fått information om ångerrätten och vem du ska meddela om du ångrar dig.

Vid hemförsäljning börjar ångerfristen aldrig att gälla innan du har fått information om ångerrätten och en ångerblankett.

  • Om du ångrar köpet vid ett distansavtal får du själv betala returportot.
  • Om du ångrar köpet vid hemförsäljning och vid telefonförsäljning ska du inte behöva betala returfrakten.

OBS!
Att distans- och hemförsäljningslagen inte gäller vid köp av till exempel mobiltelefoner och abonnemang utanför köpcentra eller liknande platser.

Du anses då som konsument ha haft valmöjligheten att bara gå förbi och strunta i säljarna.

Skicka ett tips om sidan till någon
Konsumentrådgivning
Postadress: 641 80 Katrineholm
Telefon: 0150-48 82 80
Växel: 0150-570 00
Kontaktformulär Meddelandet skickas till: Konsumentrådgivning
* = Obligatorisk uppgift
*