Felaktig faktura

Om du får en faktura som är direkt felaktig kan du vägra att betala fakturan och i stället bestrida den.

Skriv till företaget och förklara varför du anser fakturan vara felaktig eller oskälig. Ange:

  • fakturanummer
  • fakturans belopp
  • datum
  • ditt namn
  • adress.

Ta några kopior på brevet innan du skickar iväg det. Vill du vara extra trygg så skicka ett rekommenderat brev.

Om kravet går till inkasso

Om kravet går till inkasso måste du även skriva till inkassoföretaget och bestrida. Meddela att kravet saknar laglig grund. Tag kopia på brevet och skicka även med en kopia av det första bestridandet.

Om kravet lämnas till kronofogden

Om kravet lämnas till kronofogdemyndigheten skriver du och förklarar varför du anser fakturan felaktig och skickar med kopior av tidigare bestridanden.

Var noga med att kontakta kronofogdemyndigheten inom angiven tid.

Skicka ett tips om sidan till någon
Konsumentrådgivning
Postadress: 641 80 Katrineholm
Telefon: 0150-48 82 80
Växel: 0150-570 00
Kontaktformulär Meddelandet skickas till: Konsumentrådgivning
* = Obligatorisk uppgift
*