Frågor om parkeringsanmärkningar

När en parkeringsanmärkning, även kallad p-bot, har skrivits, så rapporteras den in till Transportstyrelsen.

Felaktig parkeringsanmärkning

Om du tycker att du felaktigt har fått en parkeringsanmärkning, kan du ansöka om rättelse. Du ansöker om rättelse genom att besöka polisstationen på den ort där du har fått parkeringsanmärkningen. Du ska då ta med dig parkeringsanmärkningen.

Överklaga

Om din ansökan inte godkänns, kan du skriva och bestrida betalningsansvaret, överklaga. Du skickar brevet till den adress som finns angiven på parkeringsanmärkningen.

Tänk på att felparkeringsavgiften ska betalas, även om du anser att den är felaktig.

Du får tillbaka avgiften om din ansökan godkänns. Bestämmelserna om felparkeringsavgifter kan du läsa mer om i lag (1976:206) om felparkeringsavgift.

Transportstyrelsens kundtjänst

Har du andra frågor rörande parkeringsanmärkningen så kan du kontakta Transportstyrelsens kundtjänst för fordonsfrågor på telefon 0771-14 15 16. Du kan också besöka Transportstyrelsens webbplats för att få mer information om parkeringsanmärkningar.

Skicka ett tips om sidan till någon
Samhällsbyggnadsförvaltningen
Postadress: 641 80 Katrineholm
Telefon: 0150-577 00
Växel: 0150-570 00
Kontaktformulär Meddelandet skickas till: Samhällsbyggnadsförvaltningen
* = Obligatorisk uppgift
*